Sunday, 19 August 2012

ဆရာသၼားမ်ားမိန္႕ေသာကြက္လပ္မ်ား


ဆရာသၼားမ်ားမိန္႕ေသာကြက္လပ္မ်ား
ဆရာဆုံးမ ၾသ၀ါဒေတြ၊ ဆရာ့ ကိုယ္စား မွတ္သားကာေန။
ဦးထိပ္ရြက္လို႔ ငါတို႔ရုိေသ၊ တစ္သက္လုံး က်င့္သုံးခံယူမေလ။

ငယ္စဥ္က စာ၀ါခ်ရင္း ဆရာသမား ႏႈတ္တိုက္ခ်ေပးခဲ့ေသာ ၾသ၀ါဒလကၤာေလးကို အမွတ္ ရမိသည္။ ဘ၀မွာ ဆရာသမားမ်ားသည္ အေရးပါေသာ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ေက်းဇူးျပဳခဲ့သည္ဟု ယုံၾကည္မိသည္။ ယထာဘူတံ ဉာဏာယ သတၳာ ပရိေယသိတေဗၺာ-အမွန္တရားကို သိဖို႔အတြက္ (၀ါ) ယဥ္ေက်းလိမၼာေသာသူေတာ္ေကာင္းမ်ားျဖစ္ဖို႔အတြက္ဆရာသမားကို ရွာမွီးဆည္းကပ္ရမည္ဟု ဗုဒၶျမတ္စြာ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ဆရာမမွီး၊ဒို႔ခရီးသည္၊မီးဆိုမွမီး-ဟု ဆိုရေလာက္ေအာင္ အမွန္တရားကို လမ္းညႊန္ျပသေပးမည့္ ဆရာသမားကို မရွာမီွးဘဲ (၀ါ) ဆရာ ရွာရမည့္အေရးမွာ ဖင့္ေႏွးပ်င္းရိၾကလ်က္ ငါ့ျမင္း ငါဆိုင္း၊ စစ္ကိုင္းေရာက္ေရာက္-ဆိုၿပီး ကိုယ္ထင္ရာ ကို ကိုယ္စိုင္းေနၾကတဲ့ ပုထုဇဥ္လူသားတို႔၏ဘ၀သည္ ေမြးကတည္းက မီးကို အေဖာ္ျပဳလ်က္ ႀကီးျပင္း ၾကရသည္။ အူ၀ဲ-ဟု ေအာ္ျမည္ျခင္းသည္ ဘ၀ကို ေသာကမီးျဖင့္ အစျပဳျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာက ဆရာရွာဖို႔ အပူတျပင္း တုိက္တြန္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
မိမိတုိ႔သည္ဘြဲ႔ဒီဂရီေတြကိုတပ္မက္မႈမရွိဘူးဆုိရင္ေတာင္မွB.A,M.A,PhD,ဘြဲ႔ေတြကိုရယူလုိေသာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံျခားသို႔ ပညာသင္ထြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆုိလွ်င္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ေတာ့ မွန္ကန္လိမ့္မည္ဟု ထင္မိသည္။  လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ျပစရာကလဲ ဒီဘြဲ႔တံဆိပ္ေတြဘဲ ရွိတာမဟုတ္ လား။ ႏိုင္ငံျခား ပညာသင္သြား မည္ဆုိေတာ့ တစ္ခ်ိန္က ဆရာသမား မိန္႔ၾကားခဲ့ဖူးေသာ ၾသ၀ါဒကို အမွတ္ရမိသည္။ တပည့္ျဖစ္သူ ရရွိခဲ့ေသာ ဘြဲ႔ေတြကို လက္ခ်ဳိးေရတြက္ရင္း မျဖစ္မေနရယူရန္ လိုအပ္ေနေသာ ဘြဲ႔ကို အမိန္႔ရွိခဲ့ဖူးသည္။
၁။ ယူရန္က်န္ေသာ ဘြဲ႔တစ္ခု၊ တရားနာမႈ၊ စာသင္မႈ၊ သုတ၀ါ ဘြဲ႔တစ္ခု။
၂။ယူရန္က်န္ေသာဘြဲ႔တစ္ခု၊ခႏၶာျဖစ္ပ်က္ျမင္ေအာင္ရႈ၊ပည၀ါဘြဲ႔တစ္ခု။ ၃။ယူရန္က်န္ေသာဘြဲ႔တစ္ခု၊အာသေ၀ါကုန္ေအာင္ရႈ၊အာသ၀ကၡယဘြဲ႔တစ္ခု၊ ဒုကၡကၡယဘြဲ႔တစ္ခု၊                ပစၧိမဘ၀ိက ဘဲြ႔တစ္ခု၊ ရဟႏၱာဘဲြ႔တစ္ခု။
နံပါတ္တစ္သည္ စားလုိက္ အိပ္လိုက္လုပ္ေနသူမ်ား စယူရမည့္ ပရိယတၱိဘြဲ႔ျဖစ္သည္။ တရား နာျခင္း၊ စာသင္ျခင္းသည္ ပရိယတၱိဘြဲ႔အတြက္ အားထုတ္ေနၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။ နံပါတ္ ႏွစ္သည္ ပရိယတၱိဘဲြ႔ရၿပီးသူမ်ား ယူရန္က်န္သည့္ ပဋိပတၱိဘဲြ႔ျဖစ္သည္။ ခႏၶာ၏ အျဖစ္ အပ်က္ကို ျမင္ေအာင္ ရႈျခင္းသည္(၀ါ)၀ိပႆနာဉာဏ္ပညာျဖစ္ေအာင္အားထုတ္ျခင္းသည္ပဋိပတၱိဘြဲ႔အတြက္အားထုတ္ ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ နံပါတ္သုံးသည္ အရိယာျဖစ္ၿပီးသူမ်ား ဆက္ယူရမည့္ ပဋိေ၀ဓဘြဲ႔ ျဖစ္ေပသည္။ ေသာတာပန္မွသည္ သကဒါဂါမ္၊အနာဂါမ္၊ရဟႏၱာျဖစ္သည္တိုင္ေအာင္(၀ါ)ေလာဘ၊ဒိ႒ိ၊ေမာဟလို႔ဆိုတဲ့အာသေ၀ါတရားေတြကုန္ခမ္းသည့္တုိင္ေအာင္ အားထုတ္ျခင္းသည္ ပဋိေ၀ဓဘြဲ႔ အတြက္ ဆက္လက္အားထုတ္ေနျခင္းျဖစ္ေပသည္။
ရဟႏၱာဟူသည္ ပဋိေ၀ဓ၏ ေနာက္ဆုံးဘြဲ႔ျဖစ္သည္။
ေသာတာပန္ဟူသည္ ပဋိေ၀ဓ၏ အစဆုံးဘြဲ႔ျဖစ္သည္။
ခႏၶာကို သုံးသပ္ျခင္းသည္ ၀ိပႆနာ၏ အစဆုံးဘြဲ႔ျဖစ္သည္။
စာသင္ တရားနာ သုတ၀ါသည္ သာသနာ၏ အစဆုံးဘြဲ႔ျဖစ္သည္။
အစဟူေသာ ပရိယတၱိဘြဲ႔၊ အလယ္ဟူေသာ ပဋိပတၱိဘြဲ႔၊ အဆုံးဟူေသာ ပဋိေ၀ဓဘြဲ႔တုိ႔ကို သိရျခင္းအားျဖင့္ ကိုယ္ေလွ်ာက္လွမ္းေနေသာ လမ္းခရီး၌ (၀ါ) သာသနာေတာ္၌ ငါသည္ အဘယ္မွ် ခရီးေပါက္၍ အဘယ္ေနရာ၌ ခရီးေထာက္ေနသည္ဟု မိမိကိုယ္ကို မိမိ သိျမင္ႏိုင္ေပသည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာကလည္း= ဘိကၡဳ ၀ိႆာသ မာပါဒိ၊ အပၸေတၱာ အာသ၀ကၡယံ- အာသေ၀ါ တရားေတြ မကုန္ခမ္းေသးဘဲ ၾကားဘြဲ႔တုိ႔ျဖင့္ ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္မေနၾကဘဲ အာသ၀ကၡယဘြဲ႔ ရသည္ အထိ ႀကိဳးစားၾကပါဟု တိုက္တြန္းစကားမိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ဆရာသမားမိန္႔ၾကားခဲ့ေသာဒီၾသ၀ါဒစကားေတြကို ျပန္လည္အမွတ္ရမိေတာ့ မိမိကုိယ္ကို ရွက္သလိုလို ခံစားမိလာသည္။ ၿပီးေတာ့ မိမိတို႔တေတြ မျဖစ္မေန ယူရန္က်န္ေနေသာ ဘြဲ႔မ်ားကိုလည္း အမွတ္ရလာမိသည္။ ဆရာသမားသည္ တပည့္ျဖစ္သူ၏ လစ္လပ္ေနေသာကြက္လပ္ကို အၿမဲတမ္းအမွတ္ရေစရန္ ျဖည့္ေပးလုိက္ျခင္း ျဖစ္ေပ သည္။
ေလာင္စာကို အမွီရေသာ မီးသည္ တဟုန္းဟုန္း ေတာက္ေလာင္၏။
အုိင္ကို အမွီရေသာျမစ္သည္ တသြင္သြင္ စီးဆင္း၏။
ေနကို အမွီရေသာ ေလာကသည္ လင္း၏။
ဘုရားကို အမွီရေသာ ပုထုဇဥ္သည္ အရိယာျဖစ္၏။
ဆရာေကာင္းကို အမွီရေသာ တပည့္သည္
ထက္ျမက္၏။ ေတာ္၏။ တိုးတက္၏။
ဆရာ့ေျခရာကို နင္းႏိုင္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဆရာေကာင္းကို ရွာေဖြဖို႔ အပူတျပင္း တိုက္တြန္း ခဲ့ျခင္းျဖစ္ ေပလိမ့္မည္။ ေလာက၌ ေနရာတိုင္းမွာ လုိအပ္ေနတဲ့ ကြက္လပ္ေတြ ဟာကြက္ေတြဆိုတာ ရွိၿမဲဓမၼ တာျဖစ္သည္။
မီးလိုမက်င့္နဲ႔၊ေရလိုက်င့္တဲ့။ဆိုရိုးစကားတစ္ခုၾကားဖူးသည္။မီးသည္ပူေလာင္သည္။ ေလာင္ကၽြမ္းၿပီဆုိလွ်င္လဲ ဘယ္အရာမွ မတားဆီးႏိုင္။ မေရွာင္မကြင္း နီးစပ္ရာ အရာအားလုံးကို ေလာင္ကၽြမ္းေစႏိုင္သည္။ ဒါေၾကာင့္ မီးလုိမက်င့္နဲ႔ဟုဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ေရသည္မီးႏွင့္ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္သည္။ေအးျမသည္။စီးဆင္းရာတြင္လည္း လုိအပ္ေနေသာခ်ိဳင့္၀ွမ္းစေသာကြက္လပ္မ်ားကိုျဖည့္ဆည္းလ်က္တုံးတိုင္စေသာ ေရွာင္သင့္သည္မ်ားကို ေရွာင္ကြင္းကာ စီးဆင္း ေလသည္။ ဒါေၾကာင့္ ေရလုိက်င့္ဟု မိန္႔ဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္ေပသည္။ မိမိတို႔တို႔လဲ ေလာကႀကီးရဲ႕ ကြက္လပ္ ေတြကို ဘယ္ေလာက္ျဖည့္စြမ္းႏိုင္ၿပီလဲ။ ေလာကႀကီးနဲ႔ ပက္သက္ၿပီးေတာ့ မီးလို က်င့္ေနတာလား၊ ေရလိုက်င့္ေနတာလားဆုိတာ ျပန္လည္စဥ္းစားရမည္ျဖစ္သည္။ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ မိမိမွာ လုိအပ္ ေနတဲ့ ကြက္လပ္ေတြကုိ အရင္ျဖည့္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနရဆဲျဖစ္သည္။
ဆုံးမသမွ် နားေထာင္၊ က်န္းမာေအာင္ သတိျပဳ၊
သိမႈအတြက္ ႀကိဳးစား၊ ၀တၱရား ေက်ျပြန္ေစ၊
ကြက္လပ္ေတြ မရွိေစနဲ႔-တဲ့။
ဘ၀နတ္ထံစံလြန္ေတာ္မူၿပီးစစ္ကိုင္းသုေဗာဓာရုံဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ၾသ၀ါဒစကားကိုလဲ ျပန္လည္သတိရမိသည္။ ကြက္လပ္ေတြ(ဟာကြက္ေတြ) မရွိေစနဲ႔ဟု ဆုံးမေတာ္မူခဲ့သည္။ ေလာကလူသားတုိင္းမွာ တာ၀န္၀တၱရားေတြ ကိုယ္စီရွိၾကသည္။ မိဘ၀တၱရား၊ သားသမီး၀တၱရား၊ ဆရာသမား ၀တၱရား၊ တပည့္၀တၱရား စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ၀တၱရားေတြကို ကုိယ္ဆီကိုယ္ငွ ေက်ျပြန္မွသာ ကြက္လပ္ဆုိတာ မရွိမွာျဖစ္သည္။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာက ကြက္လပ္ျဖည့္ပါဆိုၿပီးေတာ့ ေနာက္ထပ္ၾသ၀ါဒ စကားတစ္ခြန္းကို ထပ္ဆင့္ မိန္႔ၾကားခဲ့ေလသည္။
ဘ၀မွာ ဆင္းရဲေနသလား။
၀မ္းမနည္းပါနဲ႔။ ခ်မ္းသာကိန္းရွိတယ္။ ေကာင္းမႈသာလုပ္ပါ။
ခ်မ္းသာေနသလား။ မာန္မတက္ပါနဲ႔။ စီးပြါးပ်က္ကိန္းရွိတယ္။
ကိုယ့္သႏၱာန္မွာ အကုသိုလ္ေတြ ရွိေနေသးလို႔ပါ။
လူဟာ အၿမဲမေကာင္းခဲ့လုိ႔ အၿမဲ မခ်မ္းသာဘူး။
အၿမဲမဆိုးခဲ့လို႔ အၿမဲမဆင္းရဲဘူး။
မၿမဲခဲ့တာ ကံၾကမၼာ။ မၿမဲႏိုင္တာ ခႏၶာ။
တည္ၿမဲႏိုင္တာ နိဗၺာန္။ ၄င္းနိဗၺာန္သည္ သတိၿမဲမွ ေတြ႔မယ့္တရားျဖစ္သည္။
သိုးတဲ့ထမင္းဟာ ျပန္မေကာင္းႏိုင္ေပမဲ့ ဆိုးတဲ့မင္းဟာ ျပန္ေကာင္းႏိုင္ပါသည္။
ျပင္ဘို႔သာ သတိရဖို႔ လုိအပ္ပါသည္။
ပစၥဳပၸန္ဆိုတာ အတိတ္မဟုတ္ဘူး။
ခု ေကာင္းေနရင္ သမိုင္းဆုိးဆိုတာ မရွိဘူး။
အခ်ိန္ဆိုတာ ျပင္ဆင္ခြင့္ေတြပါ။
ဒုကၡေရာက္ခ်ိန္ေတြ မဟုတ္ဘူး။
ဒုကၡေရာက္ရင္လဲ သံေ၀ဂရလိုက္ရုံေပါ့။
ဒုကၡဆုိတာ အတိတ္ကံကို မေရွာင္ႏိုင္ေပမဲ့ ေနာင္ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္ဖို႔ အခ်က္ျပ မီးက်ည္ပါ။
ဒုကၡကို သိမွ ဒုကၡမွ လြတ္ခ်င္မယ္။
ဒုကၡက လြတ္ခ်င္မွ ဒုကၡလြတ္ေၾကာင္းကို က်င့္မယ္။
ဒုကၡဆိုတာ ဆင္းရဲလို႔ အမ်ားက အဆိုးျမင္ေနၾကေပမဲ့ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းေတြကေတာ့ နိဗၺာန္ သြားသြားလို႔ တြန္းလႊတ္ ေနတဲ့ တရားတဲ့။
ဗုဒၶအဆူဆူ မိန္႔ေတာ္မူခဲ့တာက ဒုကၡဟူ၍ ရႈၾက သိၾက-ဟူ၍ျဖစ္သည္။
သုခလို႔ ရႈမိရင္ လုၾကလိမ့္မယ္ သူရ ငါရ။
လုတာက တဏွာ။
ရတာက ခႏၶာ။
လည္မွာက တစ္သံသရာ။
စံစရာမၿပီး ကံၾကမၼာခရီး။
လုိအပ္မႈေတြ မ်ားစြာရွိရင္ ျဖည့္စြက္မႈေတြ မ်ားစြာရွိရမယ္။
မ်ားစြာဆုိေပမဲ့ လိုအပ္တာက ေကာင္းက်ဳိးတစ္ခုထဲပါ။
ျဖည့္စြက္ရမွာလဲ ေကာင္းမႈတစ္ခုထဲပါ။
ဒါေၾကာင့္ တစ္ခုဆိုတာ လိုတာကုသိုလ္ပါ။
အမ်ဳိးမ်ဳိးလိုတယ္လို႔ အထင္မမွားလိုက္ပါနဲ႔။
စစ္ရႈံးတယ္ဆိုေပမဲ့ မေသေသးရင္ ႏိုင္ေအာင္ျပန္တိုက္ႏိုင္တယ္။
ေကာင္းမႈျပဳဖို႔ စိတ္၀င္စားေသးရင္ (၀ါ) သဒၶါတရား မေသေသးရင္ ဆုံးရႈံးမႈေတြအားလုံး အေလ်ာ္ျပန္ရႏိုင္ပါတယ္။
အကုသိုလ္ဆိုတာလဲ စိတ္ကေလးနဲ႔ လုပ္ရတာ။
ကုသိုလ္ဆိုတာလဲ စိတ္ကေလးနဲ႔ လုပ္ရုံပါဘဲ။ ဘာပင္ပန္းတာမွတ္လို႔။
ခါခ်ဥ္ေကာင္ကို ေတာင္ထမ္းၿပီး လမ္းေလ်ာက္က်င့္ခိုင္းသေလာက္ မခက္ပါဘူး။
သူ႔အတြက္လို႔ ထင္ေနလို႔ နစ္နာတယ္ ထင္ေနတာပါ။
ကိုယ့္အတြက္လုိ႔ ျမင္ရင္
သိေႏၶာျမင္း အရုိက္ရလြတ္ ေျပးသလုိ
အခုိင္းရလြတ္ လုပ္ၾကမွာ မလြဲပါဘူး။

လူတစ္ေယာက္မွာ ကံပိုင္းႏွင့္ ဉာဏ္ပိုင္းဆိုၿပီးေတာ့ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းရွိသည္။ ထိုႏွစ္ပုိင္းအနက္ ကံပိုင္းမွာလဲ ကြက္လပ္ေတြရွိသည္။ ဉာဏ္ပိုင္းမွာလဲ ကြက္လပ္ေတြရွိသည္။ ဒီကြက္လပ္ေတြသည္ မိမိတို႔တေတြ ေန႔စဥ္ ျဖည့္ဆည္းရမဲ့ ကြက္လပ္ေတြပဲျဖစ္သည္။ ဟာကြက္ေတြပဲ ျဖစ္သည္။
သံပုရာရည္ဖက္၍ အသံေကာင္းသေလာ။ ေမတၱာအမွန္ဖက္၍ အသံေကာင္းသေလာ။ လူမွာ အ၀တ္။ ေတာင္းမွာ အကြပ္။ မယုံရင္ ခၽြတ္ၾကည့္။ အ၀တ္ရွိမွ အဆင္းလွသည္။ အ၀တ္လွဴမွ အဆင္း လွသည္။အ၀တ္ကိုလွဴျခင္းသည္အဆင္းလွဖို႔အတြက္လိုအပ္ေနတဲ့ကြက္လပ္ကို ျဖည့္ဆည္းလိုက္ ျခင္းျဖစ္သည္။ ယာဥ္မပါလွ်င္ သြားလာရာ၌ ခက္ခဲသည္။ ေျခလ်င္သြားၾကည့္မွ တကယ္ခက္ခဲမွန္း ပို သိသာသည္။
ဆင္းရဲမွန္းသိခ်င္ရင္ ေျခလ်င္သြား။
ဖိနပ္ခၽြတ္ထား။
ဖိနပ္စီးသြား ယာဥ္စီးသြား အသြား ခ်မ္းသာသည္။
ခ်မ္းသာတရား လွဴလိုျငား ယာဥ္အား လွဴရသည္။
လွည္း ယာဥ္ ရထား၊ ဆိုင္ကယ္ ကားႏွင့္ စီးသြားဖုိ႔ရာ စရိတ္ပါ၊
တျဖာ ဖိနပ္ ယာဥ္လွဴမည္။
ခ်မ္းသာဖို႔အတြက္ လုိအပ္ေနတဲ့ကြက္လပ္သည္ ယာဥ္အလွဴဒါနျဖစ္ေပသည္။
မ်က္စိလဲပါ အေမွာင္ထဲမွာဘာမွမျမင္ရာ။အေရာင္သာ မ်က္စိ အလွဴတည္း။ မ်က္စိေကာင္းဘို႔အတြက္ အလင္းေရာင္ကို လွဴဒါန္းျခင္းျဖင့္ ကြက္လပ္ျဖည့္ပါဟု ဆိုလိုသည္။ ဤကား ကံပိုင္းဆိုင္ရာ ကြက္လပ္မ်ားကို ျဖည့္နည္းတစ္စိတ္တေဒသျဖစ္သည္။ မိမိ၏ဘ၀မွာ ကံပိုင္းဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိေနေသးတယ္ဆိုရင္ေတာ့ မိမိမွာလဲ ျဖည့္စြက္စရာ ကြက္လပ္ေတြ မ်ားစြာ ရွိေနေသးသည္ဟု သေဘာေပါက္ၿပီး ယင္းကြက္လပ္ကို ေကာင္းမႈျဖင့္ ျပည့္ေအာင္ျဖည့္ရန္မွ တစ္ပါး အျခားနည္းလမ္းရွိမည္မဟုတ္ေပ။
ကံပိုင္းဆိုင္ရာမွာ လိုအပ္ေနတဲ့ ကြက္လပ္ေတြရွိသလို ဉာဏ္ပိုင္းဆုိင္ရာမွာလဲ လိုအပ္ေနတဲ့ ကြက္လပ္ေတြလဲ ရွိသည္။ ေမွာင္သြားရင္ ဘာမွမျမင္ဟု အမ်ားက ဆုိၾကသည္။ ေမွာင္သြားလုိ႔ကို အေမွာင္ကို ျမင္ႏိုင္တာကိုေတာ့ သတိမမူျဖစ္တတ္သည္။ ကိေလသာအေမွာင္ဖုံးရင္ ဘာမွမျမင္ေတာ့ ဘူးဟု အမ်ားက ဆိုၾကျပန္သည္။ အမွန္ေတာ့ ကိေလသာကိုေတာ့ ျမင္ႏိုင္ပါေသးသည္။ မ်က္စိဆိုတာ ျမင္တဲ့ အလုပ္ကို လုပ္သလို ဉာဏ္ဆိုတာလဲ ျမင္တဲ့အလုပ္ကိုဘဲ လုပ္ပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာ က- ယဒါ ပညာယ ပႆတိ-ဟု ေဟာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ပညာယ န ပႆတိ-ဟု ဘယ္ဘုရားမွ မေဟာခဲ့ေပ။ ေစာင္ၿခဳံထားတဲ့လူကို မျမင္ႏိုင္ေပမဲ့ လူကို ၿခဳံထားတဲ့ေစာင္ကို ျမင္ႏိုင္သလိုပဲ ျဖစ္ပါ သည္။ ၾကည့္သမွ် ျမင္သည္။ ျမင္ေနသမွ် မကန္းပါ။ ဤကား ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ အကန္းဆိုတဲ့ ကြက္လပ္ကို ျဖည့္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေရကို ယုံတယ္ဆိုတာ တိမ္တယ္ နက္တယ္လုိ႔ ယုံတာမဟုတ္။ ကူးရင္ ဟုိဘက္ကမ္းဆိုတာရွိတယ္လို႔ ယုံျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိ႔အတူပင္ ခႏၶာကို ယုံတယ္ဆုိတာလဲ အို နာ ေသလို႔ ယုံျခင္းမဟုတ္။ ရႈသူအတြက္ ခႏၶာခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္ဆိုတာ တကယ္ရွိတယ္လို႔ ယံုတာကို ဆုိလိုျခင္းျဖစ္သည္။ နိဗၺာန္ ဆိုတာ မေရာက္ဖူးသူအတြက္ ကြက္လပ္ျဖစ္ေနေပမဲ့ ခႏၶာကို ရႈသူအတြက္ ရႈျခင္းျဖင့္ ကြက္လပ္ဆိုတာ မရွိ။ ျပည့္ေလၿပီ။ ကမၻာေျမႀကီး က်ယ္တယ္ဆိုေပမဲ့ ပင္လယ္ကမ္းစပ္ ထက္ ပိုက်ယ္လို႔ မရသလို ပင္လယ္ႀကီး က်ယ္တယ္ဆိုေပမဲ့လဲ ကမၻာေျမစပ္ထက္ ပိုက်ယ္လုိ႔ မရေပ။ ေကာင္းကင္က်ယ္တာကမွ ကမၻာေျမျပင္ေကာ ပင္လယ္ေရျပင္ေကာ လႊမ္းၿခံဳၿပီးေတာ့ က်ယ္သည္။ ထုိ႔အတူပါပင္ တဏွာ က်ယ္တယ္ဆိုတာက အာရုံေျခာက္ပါးေလာက္သာ က်ယ္ႏိုင္သည္။ နိဗၺာန္အထိ လုိက္မက်ယ္ႏိုင္ပါ။ ပညာက်ယ္တာကမွ တစ္ေလာကလုံးကိုလဲ ဒုကၡ၊ သမုဒယလို႔ လုိက္ျမင္ႏိုင္သည္။ ေလာကခ်ဳပ္ရာကိုလဲ နိေရာဓလို႔ လိုက္ျမင္ႏိုင္သည္။ ပညာဆိုတာက မဂၢသစၥာပင္ျဖစ္သည္။ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့အျမင္ကြက္လပ္ကို ပညာျဖင့္ ျဖည့္လုိက္ျခင္းပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။
နိဗၺာန္ကို မျမင္တာ ငါ မစင္လုိ႔ျဖစ္သည္။
ငါ မစင္တာ ခႏၶာမျမင္လုိ႔ျဖစ္သည္။
ခႏၶာမျမင္တာ တရားမနာလုိ႔ျဖစ္သည္။
တရားမနာတာ ဆရာမရွာလို႔ျဖစ္သည္။
ဆရာမရွာတာ မာနႀကီးေနလုိ႔ျဖစ္သည္။
ကိုယ့္ဘ၀မွာ ဟာကြက္ျဖစ္ေနတဲ့ နိဗၺာန္ကို လိုခ်င္လွ်င္ မာန္မာနကိုေလ်ာ့၍ ဆရာကို ရွာရ မည္။ ဆရာကို ရွာျခင္းသည္ နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ဟာကြက္ကို ျဖည့္စြက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ သေႏၶလြယ္ေမြးမဲ့ မိခင္မရွိပဲ သားမေမြးႏိုင္သလို၊ ဆရာမရွိပဲ ေသာတာပန္တပည့္မျဖစ္ႏိုင္။ ထုိဟာကြက္ကို ကိုယ္တိုင္ ျဖည့္လို႔မရ။ ဆရာျဖည့္မွ ျပည့္ႏိုင္သည္။ မိမိမျဖစ္ႏိုင္တဲ့ ကြက္လပ္က ေသာတာပန္။ ထုိကြက္လပ္၌ ဆရာကို ရွာ၍ ျဖည့္ရမည္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ ဉာဏ္ပုိင္းဆိုင္ရာ ဟာကြက္မ်ားကိုလည္း ျဖည့္နည္းမ်ား ႏွင့္တကြ ဆရာသည္ မိန္႔ဆုိခဲ့ေလသည္။
ဆရာ၏ၾသ၀ါဒစကားေတြကို ၾကားရေတာ့ ငါ့မွာ ဟာကြက္(ကြက္လပ္)ေတြက မ်ားလွခ်ည္ လားဟု သိျမင္လာရသည္။ တဆက္တည္းဆိုသလိုပင္ ေဘာလုံးပြဲကို သတိရမိသည္။ အျခား ၿပိဳင္ ဘက္အသင္း၏ ဟာကြက္ကြက္လပ္ေတြကို ျမင္မွသာလွ်င္ အဲဒီအသင္းကို မိမိတို႔ အႏိုင္ရဖို႔ လြယ္ကူ လိမ့္မည္။ ထုိ႔အတူ မိမိအသင္း၏ ေရွ႕ ေနာက္ လယ္ အသီးသီးမွာရွိတဲ့ ဟာကြက္ေတြကို သိရွိလ်က္ ျပင္ဆင္ႏိုင္မွသာလွ်င္ ၿပိဳင္ဘက္အသင္း၏ အႏိုင္ယူမႈကို မခံရမွာျဖစ္သည္။ ၿပိဳင္ဘက္အသင္းကို အႏိုင္ယူႏိုင္မွာ ျဖစ္သည္။ ဘ၀သည္ ေဘာလုံးအသင္းတစ္သင္းဆုိလွ်င္ မိမိဘ၀၏ ေရွ႕ေနာက္လယ္ (၀ါ) ကံသုံးပါး (၀ါ) ကံပိုင္းႏွင့္ဉာဏ္ပိုင္းအားလုံးတို႔၌ ဟာကြက္(ကြက္လပ္)ေတြ မရွိေအာင္ ျဖည့္ ဆည္းထားရမည္ျဖစ္သည္။ ဒီလိုမွမဟုတ္ရင္ေတာ့ ရႈံးၿပီးရင္းရႈံးေနတဲ့ ေဘာလုံးအသင္းလို  အၿမဲတမ္း ရႈံးေနေသာ ဘ၀ပိုင္ရွင္သာျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ စာေမးပြဲ၌ ကြက္လပ္ျဖည့္ပါဟူေသာ ေမးခြန္းကို ကြက္လပ္မျဖည့္ပဲ ထားခဲ့ပါက စာေမးပြဲက်ရုံကလြဲ၍ ႀကီးမားေသာ ဆုံးရႈံးမႈမျဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း (စာေမးပြဲ က်ပါက ေနာက္တစ္ခါ ျပန္ေျဖဆုိခြင့္ရွိေသးသည္) ဘ၀မွာ ဟာေနတဲ့ ကြက္လပ္ေတြကို မျဖည့္ဆည္းပဲ ထားမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ရရွိလာမဲ့ ဆုိးက်ဳိးသည္ တစ္ဘ၀လုံးစာအတြက္လဲ ျဖစ္သြားႏိုင္ သည္။ တစ္သံသရာလုံးစာအတြက္လည္း ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။
ကိုယ္စီကိုယ္စီ ဟာကြက္ေတြ ကြက္လပ္ေတြ ရွိိၾကပါသည္။ ကိုယ့္ရဲ႕ လစ္လပ္ေနတဲ့ ဟာကြက္ ကြက္လပ္ေတြကို ကုိယ္သာအသိဆုံးျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ သတိမရွိလို႔ မသိခဲ့ရင္ေတာင္မွ သတိနဲ႔ၾကည့္၍ သိ ေအာင္လုပ္ရမည္ျဖစ္သည္။ ကြက္လပ္ေတြကို သိၿပီးရင္ေတာ့ ကြက္လပ္ေတြ မရွိေအာင္ ႀကိဳးစားအား ထုတ္ရမည္ျဖစ္ေပသည္။
ကြက္လပ္မ်ား ျဖည့္ႏိုင္ၾကပါေစ။

ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႕၏ဝါဆုိလ


ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႕၏ဝါဆုိလ
၀ါဆုိလသည္ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔အတြက္ထူးျမတ္ေသာလျဖစ္၏။၀ါဆုိလျပည့္ေန႔မွာဘုရားအေလာင္း ေတာ္သည္နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းတုိ႔ေတာင္းပန္မွဳေၾကာင့္မယ္ေတာ္၏၀မ္း၌ပဋိသေႏၶေနေတာ္မူခဲ႔၏။အုိနာေသေရးဒုကၡေဘးတုိ႔မွကင္းလြတ္ရာျဖစ္ေသာတရားထူးကုိရွာရန္ေတာထြက္ေတာ္မူခဲ႔၏။ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူျပီးေနာက္ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးအမွဴးျပဳေသာနတ္ျဗဟၼာအေပါင္းတုိ႔အားဓမၼစၾကာတရားဦးကုိ ေဟာေတာ္မူခဲ႔၏။ထုိ႔ေၾကာင့္‘’သေႏၶ၊ ေတာထြက္၊ဓမၼစက္၊ ေဟာျမြက္လ၀ါဆုိ’’ဟုအဆုိရွိခဲ႔ေပသည္။ဘုရားရွင္၏ တပည့္သားသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ တရက္ေန႔မွာ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ၾက၍ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကို သင္ယူပုိ႔ခ် ေဟာျပျခင္း ပရိယတၱိ၊ ကုိယ္တုိင္က်င့္ပြါး အားထုတ္ျခင္း ပဋိပတၱိတုိ႔ကုိ ျပဳလုပ္ၾက၏။ ထုိ႔အတူပင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္ အေပါင္းတုိ႔သည္လည္း ဗုဒၶ ဓမၼ သံဃာ႔ဂုဏ္ကုိ အာရုံ ျပဳကာ ဒါန သီလ ဘာ၀နာအလုပ္အားထုတ္လ်က္ကုသုိလ္တရားပြားမ်ားၾကရေပ၏။၀ါဆုိသကၤန္းကပ္လွဴဒါန္းဗုဒၶဘာသာ၀င္သူေတာ္စင္တုိ႔သည္အထူးသျဖင့္၀ါတြင္းကာလမွာပင္ဥပုသ္သီတင္းေဆာက္တည္ၾကျခင္း၊ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္မ်ားပြားမ်ားျခင္း၊ဆြမ္းေတာ္ပန္းေတာ္ ေရခ်မ္းေတာ္တုိ႔ျဖင့္ကပ္လွဴပူေဇာ္ၾကျခင္း၊ျမတ္စြာဘုရားပဌမဦးစြာေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔ေသာဓမၼစၾကာပါဠိေတာ္တုိ႔ကုိ ရြတ္ဆုိပူေဇာ္ၾကျခင္း၊သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တုိ႔အားဆြမ္းဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျခင္း၊တရားေတာ္မ်ားနာယူၾကျခင္း စေသာကုသုိလ္ေကာင္းမွဳမ်ဳိးစုံတုိ႔ကုိျပဳခြင့္ရၾကေပသည္။အထူးသျဖင့္၀ါဆုိ၀ါကပ္ၾကေသာသံဃာေတာ္မ်ားကုိ ‘’သံသာရ၀ဋၬ ဒုကၡေတာ ေမာစနတၳာယ ဣမံ ၀ႆ၀ါသိကစီ၀ရံ သံဃႆ ေဒမ’’ -  တပည့္ေတာ္တုိ႔ သည္ သံသရာ ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ ထြက္ေျမာက္ပါရျခင္း အက်ဳိးငွါ ဤ၀ါဆုိသကၤန္းကုိ သံဃာေတာ္ အရွင္ျမတ္တုိ႔ အား ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းၾကပါကုန္၏၊ဟုရြတ္ဆုိကာလွဴဒါန္းၾကသည္။
၀ါဆုိသကၤန္းဟူသည္ ၀ါတြင္းကာလမွာ ျဖစ္ေစ၊ ၀ါဆုိခါနီး ကာလမွာျဖစ္ေစ ေက်ာင္းတုိက္တစ္တုိက္ သုိ႔မဟုတ္ ေနရာ တေနရာ၌ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ၾကေသာ သံဃာမ်ားအား လွဴဒါန္းအပ္ေသာ သကၤန္းျဖစ္၏။ သံဃာေတာ္ အရွင္ျမတ္မ်ားသည္ ဘုရားရွင္၏ အမိန္႔ေတာ္အရ ၀ါတြင္းသုံးလ မုိးကာလ၀ယ္ အရပ္ေဒသ အသီးသီးသုိ႔ ခရီးမသြားရေတာ့ဘဲ တေနရာတည္းမွာ သီတင္းသုံး၍ ပရိယတ္ ပဋိပတ္တရားမ်ားကုိ အားထုတ္ၾကရ၏။ ဤကဲ႔သုိ႔ အားထုတ္ၾကေသာ သံဃာေတာ္မ်ားအား မိမိတုိ႔ လွဴအပ္ေသာ သကၤန္းကုိ ၀တ္ရုံ သုံးစြဲကာ အားထုတ္နိဳင္ၾကပါေစဟူေသာ  ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ လွဴဒါန္းၾကျခင္းျဖစ္၏။

သကၤန္းလွဴရက်ဳိးဖလကား
၀ါဆုိသကၤန္းလွဴဒါန္းရျခင္းသည္ ဘယ္လုိအက်ဳိးထူးမ်ား ရနိဳင္ပါသနည္းဟု ေမးၾကပါ၏။ အမွန္မွာ ၀ါဆုိသကၤန္းပဲျဖစ္ေစ ရုိးရုိးသကၤန္းပဲျဖစ္ေစ လွဴဒါန္းၾကရျခင္းသည္ ထူးျမတ္ေသာ အက်ဳိးရွိေပ၏။ သကၤန္း သည္ အရဟတၱဓဇ - ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္မ်ား၏ ေအာင္လံ တံခြန္သဖြယ္ ျဖစ္ေသာ ပစၥည္းျဖစ္၏။ ပုဂၢိဳလ္ တဦးတေယာက္သည္ လူ၀တ္ေၾကာင္ဘ၀ျဖင့္ တရားထူးရကာ ရဟႏၱာျဖစ္သြားပါလွ်င္ လူဘ၀ျဖင့္ ဆက္လက္ မတည္နိဳင္ပါ။ သကၤန္း၀တ္ျဖင့္ ေနမွသာလွ်င္ ဆက္လက္အသက္ရွင္နိဳင္ပါ၏။ သုိ႔မဟုတ္လွ်င္ ရဟႏၱာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပရိနိဗၺာန္စံရေတာ႔၏။ ရဟႏၱာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပရိနိဗၺာန္စံရသည္ေတာ့မဟုတ္ပါ ရဟႏၱာ၏ ျမင့္ျမတ္ေသာဂုဏ္ကုိ လူ၀တ္ေၾကာင္(လူ႔အ၀တ္)ကမထိန္းနိဳင္ေသာေၾကာင္႔သာျဖစ္ေပသည္။
ရဟႏၱာ၏ျမင႔္ျမတ္ေသာဂုဏ္ကုိထိန္းေပးနိဳင္ေသာအရဟတၱဓဇရဟန္းေတာ္တုိ႔၏ ေအာင္လံသဖြယ္ျဖစ္ ေသာ ျမတ္ေသာသကၤန္း၊ ထုိသကၤန္းကုိ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္ လွဴဒါန္းၾကရျခင္းသည္ ထူးျမတ္ေသာ ေကာင္းေသာ အက်ဳိးကုိ ရရွိနိဳင္၏။ သကၤန္းဟူေသာ လွဴဘြယ္ပစၥည္းသည္ သာသနာေတာ္ႏွင့္ၾကဳံမွ လွဴခြင့္ ရေသာ ပစၥည္းျဖစ္။ သာသနာပ အခါကာလမ်ား၌လွဴခြင့္မရနိဳင္ပါ။ထုိ႔ေၾကာင့္၀ါဆုိသကၤန္းျဖစ္ေစ၊ကထိန္သကၤန္းျဖစ္ေစ၊ရုိးရုိးသကၤန္းပဲျဖစ္ေစ သာသနာေတာ္ၾကီးႏွင့္ ေတြ႔ၾကဳံရခုိက္လွဴဒါန္းထုိက္လွေပသည္။
သကၤန္းလွဴဒါန္းရက်ဳိးႏွင့္စပ္၍ ဓမၼပဒအ႒ကထာ၌လည္း တုိက္ရုိက္ျပဆုိထားပါေသးသည္ ‘’ဣတၳီနံ ဟိ စီ၀ရဒါနံ မဟာလတာ ပသာဓနဘေ႑န မတၳကံ ပေပၸါတိ၊ ပုရိသာနံ  ဣဒၶိမယ ပတၱစီ၀ေရနာတိ’’  -  သကၤန္းအလွဴသည္အမ်ဳိးသမီးမ်ားအတြက္မဟာလတာတန္ဆာအထူးကုိ၀တ္ဆင္သုံးစြဲရျခင္းျဖင့္ထူးျမတ္ေသာအက်ဳိးကုိရ၍အမ်ဳိးသားမ်ားအတြက္မူေနာက္ေနာင္သာသနာတြင္ဘုရားရွင္ကဧဟိဘိကၡဳ ေခၚဆုိလုိက္သည္ႏွင့္ ၀ါေတာ္ေျခာက္ဆယ္ရေသာ မဟာေထရ္ၾကီးကဲ႔သုိ႔ တန္ခုိးျဖင့္ျပီးေသာ သကၤန္းပရိကၡ ရာ စုံလင္စြာျဖင့္ အာသေ၀ါကုန္ခန္း ရဟန္းအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရေလ၏။ ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ သကၤန္းလွဴခဲ႔ဘူး ေသာ ကုသုိလ္ရွင္မ်ားကုိသာ ဧဟိ ဘိကၡဳ ေခၚေတာ္မူၾက၏။ အမွန္မွာ မိမိသကၤန္းလွဴခဲ႔ေသာ ကုသုိလ္ထူး၏ အက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္သကၤန္းရွာေနစရာမလုိေတာ့ဘဲတန္ခုိးျဖင့္ျပီးေသာသကၤန္းကုိသာ၀တ္ရုံသုံးစြဲရေလ ေတာ့၏။

မဟာလတာတန္ဆာ
မဟာလတာတန္ဆာဟူသည္ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ၀တ္ဆင္ရေသာ အ၀တ္တန္ဆာတမ်ဳိးပင္ျဖစ္၏။ သကၤန္း လွဴခဲ႔ဘူးေသာ ဘုန္းကံရွိသူ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသာ ၀တ္ဆင္သုံးစြဲနိဳင္၏။ ဗုဒၶေခတ္ကာလအခ်ိန္၌ ထုိတန္ဆာမ်ဳိး၀တ္ဆင္နိဳင္သူ သုံးဦးသာ ရွိ၏။
ထုိသုံးဦးမွာ
၁။ေက်ာင္းအမၾကီး၀ိသာခါ၊ 
၂။ဗႏၶဳလစစ္သူၾကီးကေတာ္မလႅိကာႏွင့္
၃။ဗာရာဏသီသူေဌးသမီးတုိ႔ျဖစ္၏။                                                                                                                                                                                                       
၀ိသာခါ၏ဖခင္ဓနဥၥယသူေဌးၾကီးသည္သမီးအတြက္မဟာလတာတန္ဆာအထူးကုိျပဳလုပ္ေစရာေရႊပန္းတိမ္သည္ ငါးရာတုိ႔ျဖင့္ ေလးလၾကာေအာင္ ျပဳလုပ္ရေလ၏။ ျပဳလုပ္ရန္အတြက္ နီးျမန္းေသာ ေရႊစင္တစ္ေထာင္၊ ထုိေရႊစင္ႏွင့္ သင့္ ေလ်ာ္ေသာ ေငြ၊ ပတၱျမား၊ ပုလဲ၊ သႏၱာ၊ စိန္ စေသာ ပစၥည္းမ်ား ေပးရ၏။ အခ်ိန္အဆကုိေရတြက္ေသာ္စိန္ေလးကြမ္းစား၊သႏၱာသုံးဆယ္႔ႏွစ္ကြမ္းစား၊ ပတၱျမားသံုးဆယ္႔သုံးကြမ္းစားႏွင့္ အျခားအျခားေသာရတနာမ်ားစြာတို႔ျဖင့္ျပဳျပင္စီရင္ထား၏။ပုိးခ်ည္၀ါခ်ည္တုိ႔ျဖင့္မေရာယွက္ ေရႊခ်ည္ ေငြခ်ည္သက္သက္ျဖင့္ သာ ျပဳလုပ္၏။ ထုိမဟာလတာတန္ဆာ ထိပ္တြင္တစ္ခုတည္းေသာ ေရႊဥေဒါင္းရုပ္ကုိ တပ္ဆင္ထား၏။ ဦးေခါင္း ဦးထိပ္မွ စြပ္၍ခ်လုိက္လွ်င္ ေျခဖမုိးတုိင္ေအာင္ဖုံးမိ၏။ တန္ဖုိးမွာ ကုိးကုေဋျဖစ္၍ လက္ခအျဖစ္ အဖုိးတစ္သိန္း ေပးရ၏။
ဤကဲ႔သုိ႔ေသာ တန္ဆာအထူးကုိ ၀ိသာခါ ဘယ္လုိေသာ ေကာင္းမွဳေၾကာင့္ ရရွိခဲ႔ပါသနည္းဆုိလွ်င္ ကႆပ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္အခါ၌ ရဟန္းသံဃာေတာ္ တစ္သိန္းတုိ႔အား သကၤန္းလွဴခဲ႔ဖူးေသာ အက်ဳိးဆက္ ေၾကာင့္ရရွိျခင္းျဖစ္သည္။ထုိ႔ေၾကာင့္ေရွးပညာရွိတုိ႔ကသကၤန္းလွဴရျခင္း၏ အက်ဳိးဆက္ကုိ လကၤာျဖင့္ဤသုိ႔မွတ္တမ္းတင္ခဲ႔ၾကေလသည္။
‘’သက်ပုတၱ၊ သမဏဟု၊ သာကိယဇာတ္၊ ရဟန္းျမတ္အား၊ ေလွ်ာက္ပတ္တင့္ဆန္း၊ ျမတ္သကၤန္းကုိ၊ လွဴဒါန္း သည့္သူ၊ေယာက်္ားမူကား၊ ဘုန္းလူဇိေနာ္၊ ဧဟိေခၚ၍၊ ၀ါေတာ္ သ႒ိ၊ ေျခာက္ဆယ္ရွိသား၊ ေထရ္ၾကီးအလား၊လြန္တည္ျငား၍၊ရွစ္ပါးပရိကၡရာ၊လြယ္ျပီးကာလွ်င္၊ေလးျဖာအာသေ၀ါ၊သန္႔စင္ေၾကာ၏။ ‘’မေနာစင္ျဖဴ၊ မိန္းမမူကား၊ ေရႊဇမၺဴရာဇ္၊ ဦးဦးသစ္ကုိ၊ ခ်ိန္စစ္ တစ္ေထာင္၊ နိကၡေဆာင္၍၊ ထိန္ေျပာင္စိန္သားေလးကြမ္းစားတည္း၊ျမကားေတတၱိ၊ရြယ္ထိန္သႏၱာ၊ဗာ၀ိသာႏွင့္၊မုတၱာဆယ္႔တစ္၊ ၾကြင္းလစ္ရတနာ၊သင့္ရာရာကုိ၊ေကာင္းစြာေငြၾကိဳး၊ခ်ယ္သီထုိး၍၊အဖုိးကုိးကုေဋ၊ထုိက္တန္ေပ၏၊ေရႊပန္းထိန္ငါးရာ၊ရက္မွာေလးလ၊ကာလၾကာေအာင္၊ ေကာင္းစြာခ်ဳပ္ျပီး၊ တန္ဆာၾကီးကုိ၊ ငါးစီးဆင္ေျပာင္၊ အားကုိေဆာင္သည့္၊ အေခါင္တုလတ္၊ မိန္းမျမတ္တုိ႔၊ ၀တ္ဆင္ၾကရာ၊ မဟာလတာ၊ ပသာဓန၊ နာမတံဆိပ္၊ ခပ္ႏွိပ္ေ၀ဆာ၊ ထုိတန္ဆာကုိ၊ ေကာင္းစြာ အံ႔ျခီး၊ ၀တ္ဆင္ျပီး၍၊ မဂ္ထီးဖုိလ္ရိပ္၊ ေအာင္ဘိသိက္ျဖင့္၊ ေအာင္ဟိတ္ ဇမၺဴနန္း ဆန္တက္ျမန္းသည္ - - သကၤန္းဒါန လွဴက်ဳိးတည္း’’။ ။

၀ိသာခါသည္ မိမိ၏ ထုိမဟာလတာ တန္ဆာကုိ တန္ဖုိးျဖတ္ကာ ေရာင္းခ်ျပီး ပုဗၺာရုံေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကုိ  ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ႔ေပ၏။ အနဲငယ္ခ်ဲ႕ရပါလွ်င္ - - သာ၀တၳိျမိဳ႕ေန ျပည္သူအေပါင္းတုိ႔သည္ မဂၤလာပြဲအခမ္းအနားတုိ႔၌ ၀ိသာခါကုိ ေရွးဦးစြာ ဖိတ္ၾကား၍ ေကြ်း ေမြးေလ႔ရွိ၏။ ၀ိသာခါသည္လည္း ဖိတ္ၾကားအပ္ေသာ မဂၤလာပြဲမ်ား၌ မဟာလတာတန္ဆာကုိ ၀တ္ဆင္၍တက္ေရာက္၏။တစ္ေန႔ေသာ္၀ိသာခါသည္ ဖိတ္ၾကားအပ္ေသာ မဂၤလာပြဲသုိ႔တက္ေရာက္ျပီး ဥပုသ္ေန႔ျဖစ္၍ဘုရားဖူးရန္အျခံအရံမ်ားႏွင့္အတူေက်ာင္းေတာ္သုိ႔ဆက္သြား၏။ေက်ာင္းေတာ္အေပါက္၀သုိ႔ ေရာက္ေလေသာ္ ‘’ျမတ္စြာဘုရားရွင္တုိ႔၏အထံေတာ္သုိ႔ ဤသို႔ ပ်ံ႕လြင္႔သူတို႔၏ အသြင္အျပင္ျဖင္႔ သြားေရာက္ရန္ မသင့္’’ ဟု ဆင္ျခင္ကာ ၀တ္ဆင္ထားေသာ မဟာလတာတန္ဆာကုိ  ခြ်တ္ျပီးလ်င္ ကြ်န္မသုိ႔အပ္ထားလုိက္၏။
၀ိသာခါသည္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းအျပင္သုိ႔ ေရာက္၍ မဟာလတာ တန္ဆာကုိ ၀တ္ဆင္ရန္ ကြ်န္မအားေတာင္း၏။ေမ႔က်န္ေနခဲ႔ေၾကာင္းေျပာလွ်င္‘’သြားယူခဲ႔ေလာ႔၊အကယ္၍အရွင္အာနႏၵာသိမ္းဆည္းထားခဲ႔ လွ်င္ထုိပစၥည္းကုိအရွင္ျမတ္တုိ႔အားလွဴျပီးျဖစ္သည္’’ဟုမွာၾကား၍အယူခုိင္းလုိက္၏။အရွင္အာနႏၵာသည္ ေက်ာင္းတြင္း၌ ေမ႔က်န္ရစ္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကုိ သိမ္းဆည္းထားေလ႔ရွိ၏။ ကြ်န္မ ျပန္လာ၍ အရွင္အာနႏၵာ သိမ္းဆည္းထားေၾကာင္းသိရေသာ အခါမဟာလတာတန္ဆာကုိသံဃာအားလွဴဒါန္းလုိက္၏။သုိ႔ေသာ္အရွင္ျမတ္တုိ႔အားေစာင့္ေရွာက္ထိန္းသိမ္းရန္ခက္ခဲလွေသာေၾကာင့္  အပ္စပ္ေသာပစၥည္းဘ႑ာျပဳလုပ္ပီးတန္ဆာကုိကုိးကုေဋႏွင့္လက္ခတစ္သိန္းတန္ဘုိးျဖတ္ကာ ျမိဳ႕တြင္းသို႔လွည္႔လည္ ေရာင္းခ်ေလ၏။ ထုိမွ်ေလာက္တန္ဘုိးၾကီးေသာဥစၥာကုိ၀ယ္ယူနိဳင္သူမရွိေသာေၾကာင့္မိမိကုိယ္တုိင္ျပန္၀ယ္ယူကာပုဗၺာရုံေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကုိ  ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ႔ေလသည္။(ဓမၼပဒ႒-ပုဗၺ၀ဂ္)
ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္မ်ားသည္  ဘယ္လုိကုသုိလ္ကုိပဲ ျပဳျပဳ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ကား အိုနာေသေရးဆင္းရဲေဘးမွ လြတ္ေျမာက္ဘုိ႔ နိဗၺာန္ေရာက္ဘုိ႔ပင္ျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔ဆုိလွ်င္ သကၤန္းအက်ဳိး၊ ဆြမ္းအက်ဳိး၊ ေက်ာင္းအက်ဳိး၊ စသည္ျဖင့္ အဘယ္ေၾကာင့္ ေတာင္းေနၾကပါသနည္းဟု ေမးဘြယ္ရွိပါ၏။ သစ္ပင္စုိက္ပ်ဳိး ရာ၌ ဟုိမ်ဳိးေစ႔စုိက္လွ်င္ ဟုိ အပင္ေပါက္၍ ဒီမ်ဳိးေစ႔စုိက္လွ်င္ ဒီအပင္ေပါက္သည္ ဆုိသကဲ႔သုိ႔ ကုိယ္စုိက္ပ်ဳိး သည့္ မ်ဳိးေစ႔အားေလ်ာ္စြာ အပင္ေပါက္ျခင္းဟူေသာ အက်ဳိးရင္းရွိၾက၏။ ဥပမာ - အစာအာဟာရတုိ႔ကုိ စားေသာက္ၾကရာ၌ ဘယ္အစာ ဘယ္အာဟာရကုိပဲ စားစားေနာက္ဆုံးအေသြးအသားျဖစ္ဘုိ႔ ပဓာနျဖစ္၏။ သုိ႔ေသာ္လွ်ာေပၚေရာက္သည့္အခုိက္တြင္  အခ်ဳိသီးစားလွ်င္ အခ်ဳိအရသာ၊ အဆိမ္႔သီးစားလွ်င္ အဆိမ္႔အရသာ ေပၚျပီး ေနာက္ဆုံး အေသြးအသား အျဖစ္သုိ႔ေရာက္သြားေတာ့၏။
ထုိ႔အတူ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္သုိ႔ မေရာက္ၾကမီ သံသရာတခြင္ က်င္လည္ရေသာ ၾကားကာလ အတြင္း၀ယ္ သကၤန္းလွဴျပီး နိဗၺာန္သြားၾက၏။ ဆြမ္းလွဴျပီး နိဗၺာန္သြားၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ ကုိယ္ျပဳလုပ္သည့္ ေစတနာ ဆႏၵအားေလ်ာ္စြာ (လွ်ာေပၚေရာက္ခုိက္ အရသာကုိသိရ ခံစားရသလုိ) သကၤန္းအက်ဳိး၊ ဆြမ္းအက်ဳိး၊ ေက်ာင္းအက်ဳိး၊ ေဆးအက်ဳိး စသည္ျဖင့္ သီးျခား အက်ဳိးေလးမ်ားကုိ ကုိယ္ၾကိဳက္သလုိခံစားၾကရျခင္းသာျဖစ္ေပ၏။                                                                        ထုိကဲ႔သုိ႔ကုိယ္႔အလုိကုိယ္႔အၾကိဳက္ကုိယ္႔စရုိက္ႏွင့္အညီသီးျခားအက်ဳိးေလးမ်ားရယူခံစားနိဳင္ၾကေစရန္ဤသုိ႔အခြင့္ေကာင္းအခါေကာင္းႏွင့္ၾကဳံရသည့္အခုိက္၀ယ္ဦးဦးဖ်ားဖ်ားပါရမီကုသုိလ္ထူးမ်ားျဖစ္ပြား နိဳင္ၾကပါေစ ဟု ေမတၱာဆႏၵျပဳလုိက္ရပါသည္။
 အရွင္ဣႏၵာစာရ

အမ်ဳိးသမီးမ်ား သိမ္ထဲသုိ႕ ဝင္ေကာင္း မေကာင္း သိထားသင့္

သိမ္အေၾကာင္းကုိတစိပ္တေဒသ နားလည္ေအာင္သိထားသင့္သည္၊ သိမ္ဆုိသည္မွာ ပါလိုဠိ ''သီမာ'' ကို ၿမန္မာလို ''သိမ္'' ဟု သံုးစြဲထားၿခင္း ၿဖစ္၏။ ''သီမာ'' သဒၵါသည္ အပိုင္းအၿခားအနက္ကုိ ေဟာ၏။ ''ရဟန္းသံဃာမ်ား ဥပုသ္ ကံ စသည္ၿပဳရန္အတြက္ ပိုင္းၿခား သတ္မွတ္ရာတြင္ ၪတ္-ကမၼဝါစာတို႔ၿဖင့္ ရြတ္ဖတ္၍ သမုတ္(သတ္မွတ္ )ထားေသာ သိမ္ (ဗဒၶသိမ္)၊ ၪတ္-ကမၼဝါစာ တို႔ၿဖင့္ မရြတ္ဖတ္ရဘဲ အလိုလိုပင္ ဥပုသ္ကံ စသည္ၿပဳႏိုင္ေသာသိမ္ (အဗဒၶသိမ္)ဟု ႏွစ္မ်ိဳးရွိေလသည္။ ''ဂါမသိမ္'' သည္ အဗဒၶသိမ္မ်ိဳးတြင္ ပါဝင္၏။ သူၾကီးတေယာက္ အခြန္အတုပ္ ေကာက္ယူခြင့္ရွိေသာ အရပ္သည္ (၂-ရြာ ၃-ရြာ ရွိေသာ္လညး္) ဂါမေခတ္ တေခတ္မည္၏။ ထိုဂါမေခတ္နယ္သည္ ရဟန္းအားလံုး စုရံုး၍ ကံၿပဳႏိုင္ေသာ ဂါမသိမ္တမ်ိဳး ၿဖစ္ေလသည္။
ဤသူၾကီးတပိုင္ ဂါမေခတ္(ဂါမသိမ္) အတြင္းဝယ္ လူတို႔သည္ လင္ယူသားေမြး လုပ္ေနၾက၏။ အညစ္ အေၾကးတို႔ကုိလည္း စြန္႔ခ်ေနၾကသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ယင္းသူၾကီးတပိုင္ ဂါမေခတ္(ဂါမသိမ္) အတြင္းဝယ္ ေယာက်္ားေတြခ်ည္းသာ ေနၾကသည္ မဟုတ္ပါေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ သိမ္အတြင္း မိန္းမေတြ မဝင္ရဟုအထင္ေရာက္ေနၿခင္းမွာလံုးဝလြဲမွားေနၿခင္းသာၿဖစ္သည္။ ေက်ာင္းတိုက္မ်ားအတြင္းဝယ္ ေက်ာက္တိုင္မ်ား (သီမႏၲရိတ္တိုင္မ်ား)စိုက္၍သမုတ္ထားေသာ(ဗဒၶ)ခ႑သိမ္မွာလည္းထိုနည္းပင္ၿဖစ္ပါသည္။''သိမ္အတြင္းမိန္းမေတြဝင္လွ်င္ငရဲၾကီးသည္''ဟုေၿပာဆိုထင္မွတ္ေနၾကၿခင္းမွာပိုလြန္ေနေသာလြဲမွားမႈသာၿဖစ္ေခ်သည္။ဥပုသ္ကံစေသာ ကံၾကီးကံငယ္ၿပဳရာ၌ ၾကဥ္ဖယ္ထားရမည့္ ပုဂၢဳိလ္(ဝဇၨနိယပုဂၢဳိလ္)မ်ားတြင္ လူဝတ္ေၾကာင္လည္း ပါရွိေလသည္။ လူဝတ္ေၾကာင္ဟု ဆိုရာ၌အမ်ဳိးသမီးမ်ားသာမက ေယာက်္ားမ်ားလည္း ပါဝင္သည္။ ''သိမ္အတြင္းကံၿပဳေနခ်ိန္၌လူဝတ္ေၾကာင္စသည္မပါဝင္ေစရ၊ၾကဥ္ဖယ္ထားရမည္''ဆိုေသာ္လည္းသိမ္ထဲတြင္မဝင္ရဟု တားၿမစ္ထားၿခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ေပ။ကံေဆာင္ေနေသာ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္  ဟတၳပါသ္(ႏွစ္ေတာင့္ထြာ) မဆက္စပ္ဘဲ ဟတၳပါသ္(ႏွစ္ေတာင့္ထြာ) လြတ္ရာ အရပ္က ရွိႏိုင္သည္၊ ေနႏိုင္သည္။ ထိုသို႔ရွိေနၿခင္းေၾကာင့္ မည္သည့္ကံမွ် ပ်က္ၿပားမႈမရွိေခ်။ (ေတ ဟတၳပါသေတာ ဗဟိကရဏဝေသန ဝေဇၨတဗၺာ)လူစေသာႏွစ္က်ိပ္တေယာက္ေသာဝဇၨနိယပုဂၢဳိလ္တို႔ကိုႏွစ္ေတာင့္ထြာဟတၳပါသ္မွအပၿပဳၿခင္းၿဖင့္ၾကဥ္ဖယ္ထားရမည္။ (ကခၤါဝိတရဏီအ႒ကထာ)။
''ႏွစ္ေတာင့္ထြာ အတြင္းသာ မရွိေစရ'' ဟူေသာ မိန္႔မွာခ်က္ကုိ သေဘာမမူဘဲ အခ်ိဳ႕ရဟန္း မ်ားသည္ ရဟန္းခံ(ဥပသမၸကံေဆာင္)ရာ၌အမ်ဳိးသမီးမ်ားကုိသာမက ေယာက်္ားမ်ားကုိပါ မာန္မဲ၍ သိမ္ အတြင္းမွ ေမာင္းထုတ္ တတ္ၾကေလသည္။ ဤသို႔ လူတို႔ကုိ သိမ္အတြင္းမွေမာင္းထုတ္ၿခင္းသည္ စာရွိထက္ ပိုလြန္ၿခင္းသာတည္း-ဟု ဧဝကန္ မွတ္ရေပမည္။ ယင္းသို႔ တတ္ေယာင္ကားၿဖင့္ အခ်ိဳ႕ရဟန္းမ်ား ''လူတတ္-လူစြာ'' လုပ္ၿခင္းေၾကာင့္ပင္ ''သိမ္အတြင္း အမ်ဳိးသမီးမ်ား မဝင္ရ မဝင္ေကာင္း'' ဟူေသာ အစဲြသည္ ၿပန္႔ႏွံ႕ေနၿခင္းၿဖစ္ေပသည္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္အဖုိ႔ ဒါေလးေတြ သိသင့္


ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္အဖုိ႔ ဒါေလးေတြ သိသင့္
စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းေတြကုိ ပါဠိလုိ ၀ိနယ လုိ႔ေခၚပါတယ္။၀ိနယ ကုိ ျမန္မာမႈျပဳထားတာက၀ိနည္းတဲ့။ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြကုိ တစ္စုတစ္ေ၀းတည္းေပါင္းစုထားတာကုိေတာ့၀ိနယပိဋကလုိ႔ေခၚပါတယ္။
ေခတ္စကားနဲ႔ေျပာရရင္ေတာ့ဥပေဒေပါင္းခ်ဳပ္ေပါ့။

(၀ိနယပိဋက) ဥပေဒေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ ငါးအုပ္ရွိတယ္။ငါးအုပ္ထဲက မဟာ၀ါစာအုပ္ကို ပထမဆုံး ေလ့လာဘူးတယ္ဆုိတာ ေျပာခဲ့ၿပီးၿပီ။မဟာ၀ါစာအုပ္မွာ အခန္း (Section) ၁၀ ခု႐ွိတယ္။

၀ိနည္းဥပေဒစာအုပ္ဆုိေပမဲ့ ဥပေဒခ်ည္းသက္သက္ ေဖာ္ျပထားတာမဟုတ္ဘူး။သမုိင္း႐ႈေဒါင့္က အင္မတန္အေရးပါတဲ့ တန္ဘုိးမျဖတ္ႏုိင္တဲ့ ဘုရားရွင္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကုိ အေစာဆုံးစာမ်က္ႏွာေတြမွာေတြ႔ရတယ္။

အမည္-သိဒၶတၳ
မ်ဳိးႏြယ္အမည္- ေဂါတမ
ေမြးႏွစ္-ဘီစီ၆၂၃၊ေမလလျပည့္ေန႔
ေမြးဖြားရာေနရာ-လုမၺိနီဥယ်ာဥ္၊ကပိလ၀တၳဳ
ဇာတိ-ကပိလ၀တၳဳ

မိဘ-သုေဒၶါဒန၊မဟာမာယာ
ဇနီး-ယေသာဓရာ
သား-ရာဟုလာ
ေယာက္ဖ-ေဒ၀ဒတ္
နန္းစံႏွစ္-၁၃ႏွစ္(၁၆-၂၉)

နိမိတ္ႀကီးမ်ား-သူအုိ၊သူနာ၊သူေသ၊ရဟန္း
ဗ်ာဒိတ္ခံယူေသာဘ၀-သုေမေဓာရေသ့ဘ၀
ဗ်ာဒိတ္ခံယူေသာေန႔-ကဆုန္လျပည့္
ဗ်ာဒိတ္ေပးေသာဘုရား-ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရား

ပါရမီျဖည့္ဘက္-သုမိတၱာအမ်ဳိးသမီး
ပါရမီျဖည့္ရာကာလ-ေလးသေခၤ်ႏွင့္ကမၻာတစ္သိန္း
ပါရမီျဖည့္ရျခည္င္း၏ရည္ရြယ္ခ်က္-သတၱ၀ါအက်ဳိးသယ္ပုိးရန္

ဒုကၠရစရိယာက်င့္ရေသာကာလ-၆ႏွစ္ၾကာ(၉၇-၁၀၃)
ဒုကၠရစရိယာက်င့္သည့္ေနရာ-ဥ႐ုေ၀ဠေတာ
ဘုရားျဖစ္ခ်ိန္သက္ေတာ္-၃၅ႏွစ္အရြယ္
ဘုရားပြင့္ရာသက္တမ္း-၁၀၀တမ္း

တရားဦးေဟာသည့္ေနရာ-ဗာရာဏသီ၊မိဂဒါ၀ုန္ေတာ
ပထမဆုံးသာ၀က-ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦး
ေနာက္ဆုံးကၽြတ္ေသာသာ၀က-သုဘဒၵပရိဗုိဇ္
လက္ယာရံအဂၢသာ၀က-ရွင္သာရိပုတၱရာ
လက္၀ဲရံအဂၢသာ၀က-ရွင္မဟာေမာဂၢလာန္

အဆုံးအမသာသနာ-ပရိယတၱိ၊ပဋိပတၱိ၊ပဋိေ၀ဓ
က်င့္စဥ္သိကၡာ-သီလ၊သမာဓိ၊ပညာ
ခ်မွတ္ေသာလမ္းစဥ္-မဇၥ်ိမပဋိပဒါ

ပဋိသေႏၶယူေသာေန႔-မဟာသကၠရာဇ္၆၇၊၀ါဆုိလျပည့္၊ၾကာသပေတးေန႔
ဖြားျမင္ေသာေန႔-မဟာသကၠရာဇ္၆၈၊ကဆုန္လျပည့္၊ေသာၾကာေန႔
ေတာထြက္ေသာေန႔-မဟာသကၠရာဇ္၉၇၊၀ါဆုိလျပည့္၊တနလၤာေန႔

ဘုရားျဖစ္ေသာေန႔-မဟာသကၠရာဇ္၁၀၃၊ကဆုန္လျပည့္၊ဗုဒၶဟူးေန႔
ဓမၼစၾကာေဟာေသာေန႔-မဟာသကၠရာဇ္၁၀၃၊၀ါဆုိလျပည့္၊စေနေန႔
ပရိနိဗၺာန္စံေသာေန႔-မဟာသကၠရာဇ္၁၄၈၊ကဆုန္လျပည့္၊အဂၤါေန႔
ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေသာေန႔-မဟာသကၠရာဇ္၁၄၈၊ကဆုန္လဆုတ္၁၂၊တနဂၤေႏြေန႔

ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္အဖုိ႔ဒါေလးေတြသိသင့္လုိ႔ရွာေဖြတင္ေပးလုိက္တယ္။