Saturday, 18 August 2012

ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶဝါဒ

ဗုဒၶႏွင့္ဗုဒၶဝါဒ
ဒီအခန္းကေတာ့ တကယ့္ကို ေကာင္းလြန္းပါတယ္။ ဗုဒၶနဲ႔ ပက္သက္လို႔ အနႏၱတန္ခိုးရွင္ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ မဟုတ္ဘဲ လူသားထဲကမဟာလူသားတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ေဖာ္ၿပထားပံုက ဗုဒၶကို အမွန္တကယ္ကို ၾကည္ညိဳလာေစပါတယ္။
ဒီအထဲမွာလည္းေတာ္ေတာ္စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ ဥပမာ ဗုဒၶဖြားၿမင္ရာတိုင္းၿပည္ သကၠတိုင္းသည္ႏုိင္ငံငယ္ေလးတစ္ခုၿဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္အုပ္စိုးၿခင္းမဟုတ္ဘဲယခုေခတ္ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံမ်ားအုပ္ခ်ဳပ္သကဲ့သို႔ၿဖစ္ေၾကာင္း၊ဗိမၺိသာရမင္းအုပ္စိုးတဲ့မာဂဓတိုင္း၊ ေကာသလမင္းၾကီးအုပ္စိုးေသာ ေကာသလတိုင္းမ်ားသည္ ကား ဘုရင္စနစ္ကို က်င့္သံုးတဲ့ ႏုိင္ငံမ်ားၿဖစ္ေၾကာင္းသိရပါတယ္။
ဗုဒၶ
ငါ.ရွင္၊  သင္သည္ မည္သူၿဖစ္သနည္း၊  သင္၏ ဣေၿႏၵတို႔သည္ ၾကည္လင္လွ၏။ အေရအဆင္းသည္ စင္ၾကယ္၍ ၿပိဳးၿပဳိးၿပက္ၿပက္ရွိ၏။(-ဝိနည္း၊ မဟာဝဂ္)
ဝကၠလိ၊
ဤအပုပ္ေကာင္ကို ဖူးၿမင္ၿခင္းၿဖင့္ အဘယ္အက်ိဳးရွိမည္နည္း။ ဝကၠလိ၊ တရားကို ၿမင္ေသာသူသည္ ငါဘုရားကို ၿမင္သည္မည္၏။(-သံယုတၱနိကာယ္၊ ခႏၵသံယုတ္- ဝကၠလိသုတ္)
(က) ပိဋကတ္မွ ေဂါတမဗုဒၶ
ၿမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေဂါတမဗုဒၶ၏ ဘဝၿဖစ္စဥ္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေရးသား ထားေသာ ၿမန္မာဗုဒၶဝင္ စာအုပ္မ်ားရွိ၏။ ထိုစာအုပ္မ်ား၌ ပါရွိေသာ အခ်က္မ်ားကို ၿမန္မာဗုဒၶဝါဒီတို႔က အၾကြင္းမဲ့ လက္ခံယံုၾကည္ၾကမည္ၿဖစ္ေသာ္လည္း အေနာက္တိုင္း ဗုဒၶစာေပ သုေတသီပညာရွင္တို႔က ထိုသို႔ လက္ခံလိုၾကမည္ မဟုတ္ေခ်။တစ္နည္းဆိုေသာ္ ယိုးဒယား၊ ၿမန္မာ၊ သီဟိုဠ္သားတို႔၏ ဗုဒၶဝင္ကို တိက်ခိုင္မာေသာဗုဒၶအတၱဳပၸတၱိအၿဖစ္အသိအမွတ္ၿပဳလိုၾကမည္ မဟုတ္ေခ်။ အမွန္ဆိုေသာ္ ေရွးအစဥ္အလာ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားကို မ်က္စိမွိတ္ လက္မခံလိုဘဲ ေဝဖန္ဆန္းစစ္လိုေသာ ဗုဒၶဝါဒီတို႔သည္ပင္ ဗုဒၶဝင္က်မ္းလာ အခ်ိဳ႕ေသာစကားမ်ားကို ယံုမွားသံသယရွိၾကမည္ အမွန္ၿဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶ၏ ဘဝၿဖစ္စဥ္ကုိ မွန္ကန္စြာ သိရွိလိုပါက ဗုဒၶဝင္က်မ္းၿပဳဆရာတို႔ မွီၿငမ္းၿပဳေသာ ပါဠိပိဋကတ္ကို ဦးစြာေလ့လာရေပမည္။ ေလ့လာရာ၌ သုေတသီပညာရွင္တို႔၏ အလိုအားၿဖင့္ေရွးက်၍ အထူးခိုင္မာေသာ ပိဋကတ္စာေပမ်ားကို ဦးစားေပး၍ ေလ့လာရေပမည္။ ထိုစာေပမ်ားမွာ သုတၱန္ပိဋကတ္မွ ပထမနိကာယ္ေလးက်မ္း၊ခုဒၵကနိကာယ္ႏွင့္အခ်ိဳ႕က်မ္းမ်ားႏွင့္အခ်ိဳ႕ေသာဝိနည္းက်မ္းမ်ားၿဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ၿပခဲ့ေပၿပီ။
ထိုပိဋကတ္စာေပမ်ားကို ႏွံ႕ႏွံ႕စပ္စပ္ ေလ့လာပါက ဗုဒၶအေၾကာင္း ထူးၿခားေသာ အခ်က္ႏွစ္ရပ္ကို က်ြႏ္ုပ္တို႔ သတိၿပဳမိမည္ၿဖစ္၏။ ပထမအခ်က္မွာ ဗုဒၶအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အခိ်ဳ႕ေနရာမ်ား၌ ဗုဒၶဝင္ (ဝါ) အဌကထာက်မ္းမ်ားႏွင့္ ပိဋကတ္လာစကားမ်ား မတူပဲ ကြဲလြဲေနၿခင္းၿဖစ္၏။ ဒုတိယအခ်က္မွာ ဗုဒၶဝင္ႏွင့္ အဌကထာမ်ားမွ ဗုဒၶအေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ ထူးေထြမ်ားၿပား၍ စံုလင္လွသည္ႏွင့္အမ်ွ ပိဋကတ္စာေပ၌ ဗုဒၶအေၾကာင္း နည္းပါး၍ ၿပည့္စံုၿခင္းမရွိေခ်။
ပိဋကတ္စာေပ၌ ဗုဒၶ၏ ဘဝၿဖစ္စဥ္မ်ားကို အစအဆံုး တစ္ဆက္တည္း ၿပည္.စံုစြာ ၿပဆိုထားေသာ က်မ္းစာကို မေတြ႕ရေခ်။ အနည္းငယ္ေသာပါဠိေတာ္မ်ား၌သာ ဗုဒၶ၏ အခ်ိဳ႕ေသာၿဖစ္စဥ္မ်ားအေၾကာင္းကို ဖတ္ရႈ႕ရ၏။မဇၩိမနိကာယ္၊အရိယပရိေယသနသုတ္မဟာသစၥကသုတ္စသည္တို႕၌ဘုရားေလာင္း ေတာထြက္ပံု ၊ တရားက်င့္ပံုႏွင့္ ဘုရားအၿဖစ္သို႕ ေရာက္ရွိပံုမ်ားကို လည္းေကာင္း၊ ဝိနည္းပိဋကတ္ မဟာဝဂၢ၌ ဘုရားၿဖစ္သည္မွအရွင္သာရိပုတၱရာႏွင့္အရွင္ေမာဂၢလန္တို႕ဘုရားထံ၌ရဟန္းၿပဳၾကသည္အထိကိုလည္းေကာင္း ၊ ဒီဃနိကာယ္ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ ဘုရားရွင္၏ ေနာက္ဆံုးၿဖစ္စဥ္မ်ားကို လည္းေကာင္း ေဖာ္ၿပထား၏။ သို႕ရာတြင္ ထိုပါဠိေတာ္မ်ား၌ ဗုဒၶဝင္ ႏွင့္ အဌကထာမ်ားမွ မ်ားစြာေသာ ဗုဒၶအေၾကာင္းအရာမ်ားကို မေတြ႕ရေခ်။
ပိဋကတ္စာေပ၌ ဗုဒၶ၏ အတၳဳပတၱိကို အၿပည့္အစံု မေတြ႕ရၿခင္းမွာ ေရွးလူတို႕က မိမိတို႕ေခတ္အတြင္း ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာပုဂၢိဳလ္တို႕၏ဘဝၿဖစ္စဥ္မ်ားကိုစံုစံုေစ့ေစ့ မွတ္သားထားေလ့မရွိေသာေၾကာင့္ၿဖစ္၏။ ပုဂၢိဳလ္အတၳဳပတၱိကုိ ေရးသားေသာအတတ္သည္ယခုေခတ္မွ ေပၚလာေသာအတတ္ၿဖစ္၏။ ေရွးအိႏိၵယ ႏိုင္ငံသားတို႕သည္ ပညာရွိတစ္ဦး၏ ဘဝအၿဖစ္အပ်က္မ်ားကို သူ၏စကားမ်ားေလာက္ ဂရုၿပဳေလ့မရွိၾကေခ်။
သုိ႕ၿဖင့္ ေရွးပေဝသဏီက ဘာသာဝါဒအမ်ိဳးမ်ိဳးကို အစဦးစြာ ေဟာေၿပာခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႕၏ ဘဝၿဖစ္စဥ္ မွတ္တမ္းမ်ားအထင္အရွားရွိဖို႕ေဝးစြ၊သူတို႕၏အမည္မ်ားသည္ပင္ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ေပၿပီ။အိႏၵိယဘာသာေရးသမိုင္း၌ နာမည္က်န္ရွိေသာ ကပိလ(Kapila)၊ ရွန္ကရ(Samkara)၊ အစရွိသည့္ အနည္းငယ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးတို႕ အေၾကာင္းကို လည္း ယခုေခတ္လူတို႕ စံုလင္စြာ မသိၾကရေခ်။ သူတို႕အေၾကာင္းအရာႏွင့္စာေသာ္ က်ြႏ္ုပ္တို႕သိရေသာ ဗုဒၶ၏ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ အေတာ္အတန္စံုလင္သည္ ဟုဆိုရမည္။
ဗုဒၶသည္ ဘီစီ ၆ ရာစု (ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ႏွစ္ေပါင္းငါးရာေက်ာ္ေလာက္) အတြင္း၌ဖြားၿမင္ေတာ္မူေၾကာင္း သုေတသီပညာရွင္အားလံုး လက္ခံယံုၾကည္ၾက၏။ ထိုရာစုႏွစ္မွာ တရုတ္ပညာရွိ ကြန္ၿဖဴးရွပ္ ႏွင့္ ဂရိပညာရွိ ပုိက္သာဂိုးရတ္ တို႕ ဖြားၿမင္ေသာရာစုႏွစ္ၿဖစ္၏။ ဗုဒၶဖြားၿမင္ေတာ္မူရာ ေဒသမွာ အိႏိၵယၿပည္ေၿမာက္ပိုင္းရွိ သကၠတိုင္းၿဖစ္၏။ အိႏၵိယႏွင့္ နီေပါၿပည္နယ္စပ္ရွိ သကၠတိုင္း၏ ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ကပိလဝတ္ၿမိဳ႕ၿဖစ္၍ ဗာရာဏသီၿံမဳိ႕၏ ေၿမာက္ဘက္ မိုင္တစ္ရာခန္႕အကြာ၌ တည္ရွိ၏။
ပိဋကတ္စာေပ၌ ေဖာ္ၿပထားေသာ ထိုအခါက အိႏၵိယ ေၿမာက္ပိုင္းရွိ တုိင္းၾကီး ၁၆ တိုင္း အမည္စာရင္းတြင္ သကၠတိုင္း၏ အမည္ကို မေတြ႕ရေခ်။ ဘီစီ ၆ ရာစုေခတ္က အိႏိၵယႏိုင္ငံတြင္ ေကာသလ၊ မဂဓ စေသာ ဘုရင္အုပ္စိုးသည့္ တုိင္းၿပည္ၾကီးမ်ား အၿပင္ သကၠ, ေကာလိယ, ဝဇၨီစေသာ ႏိုင္ငံငယ္မ်ားရွိ၏။ ထိုႏိုင္ငံငယ္မ်ားသည္ ယခုေခတ္ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္တူ၍ ခတၱိယမ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္ၾက၏။ ခတၱိယတို႕သည္ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးဦးကို နာယကတင္ေၿမာက္ၿပီးလ်င္ အစည္းအေဝး က်င္းပ၍ တိုင္းၿပည္ကိစၥ အရပ္ရပ္ကို စီရင္ဆံုးၿဖတ္ၾက၏။
ပိဋကတ္စာေပ၌ ဗိမၺိသာရ, အဇာတသတ္ စေသာ ဘုရင္အမည္မ်ားကို နာမဝိေသသနပုဒ္မ်ားၿဖင့္ အၿပည့္အစံုထပ္တလဲလဲၿပဆိုထား၏။ဗိမိၺသာရမင္းကုိမဂဓတိုင္းရွင္ ေသနိယမည္ေသာဗိမၺိသာရမင္းဟုေခၚ၍ အဇာတသက္ကုိ ေဝဒဟီ မိဖုရား၏ သား မဂဓတုိင္းရွင္ အဇာတသတ္မင္းဟု ေဖာ္ၿပထား၏။ ဗုဒၶ၏ ခမည္းေတာ္အားဘုရင္သုေဒါၶဒနဟုေခၚေဝၚၿခင္းကိုမူပိဋကတ္ႏွစ္ေနရာတည္း(ဒီဃနိကာယ္မဟာပဒါနသုတ္ ႏွင့္ ခုႏၵကနိကာယ္ ဗုဒၶဝံသ) ၌သာ ေဖာ္ၿပထား၏။ တကယ္ပင္သာကီဝင္မင္းၿဖစ္ေသာ ဘဒၵိယကိုမူ ဝိနည္းပိဋကတ္၌ ဘဒၵိယ သကၠရာဇာဟူ၍ ေခၚေဝၚထား၏။
ဘုရားအေလာင္းသည္ ေတာမထြက္မွီက မ်ားစြာေသာစည္းစိမ္ခ်မ္းသာ ခံစားခဲ့ေၾကာင္း ဗုဒၶ၏ စကားမ်ားၿဖင့္သိအပ္၏။"အို မာဂ႑ိယ၊ ငါသည္ သံုးေဆာင္ေသာ ၿပာသာဒ္တို.၌ တီးမႈတ္မ်ိဳးစံုတို.ၿဖင္. တင္.တယ္စြာ ခံစားစံစားလ်က္ ေနခဲ့၏။"(မဇၩိမနိကာယ္ မာဂ႑ိယသုတ္)။ "ရဟန္းတို႕၊ ငါသည္ ခ်မ္းသာစြာ၊ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕စြာ ေနရ၏။ မိုးေလးလပတ္လံုး ၿပႆာဒ္မွ ေအာက္သို႕မသက္ဆင္းဘဲ ေနရ၏။" (အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ တိကနိပါတ္- သုခုမာလသုတ္)။ ပိဋကတ္စာေပ၌ ဤစကားမ်ားထက္ပို၍ ဗုဒၶဝင္မ်ားမွာ ကဲ့သို႕ ဘုရားေလာင္း၏ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာ ခံစားမႈကို ခ်ဲ႕ထြင္ၿပထားၿခင္းမရွိေခ်။
"ရဟန္းတို႕၊ ငါသည္ ဘုရားမၿဖစ္ေသးမီ ပထမအရြယ္က ဤသို႕ၾကံ၏။ မသိနားမလည္ေသာ သာမန္လူသည္ မိမိကိုယ္တိုင္ တစ္ေန႕တြင္ အိုရဦးမည္ ၿဖစ္ပါလ်က္ သူအိုတစ္ဦးကို ၿမင္လ်င္ စိတ္မသက္မသာ စက္ဆုပ္ရြံရွာၿခင္းၿဖစ္တတ္၏။ ငါသည္ ဤသို႕ ၿဖစ္ရန္ မသင့္ေလ်ာ္ပါတကား။ ဤသို႕ေတြးေတာရင္း ငါ၏ပ်ိဳမ်စ္ေသာအရြယ္၌ တက္ၾကြေနေသာစိတ္သည္ က်ဆင္းေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့၏။" (အဂုၤတၱရနိကာယ္, တိကနိပါတ္, သုခုမာလသုတ္)
"ရဟန္းတုိ႕၊ ငါသည္ ဘုရားအၿဖစ္သို႕မေရာက္မီက ဤသို႕အၾကံၿဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ ငါသည္ ဇာတိသေဘာ ရွိသည္ၿဖစ္ပါလ်က္၊ အိုၿခင္း၊ နာၿခင္း၊ ေသၿခင္း သေဘာရွိသည္ၿဖစ္ပါလ်က္ ညစ္ညဴးၿခင္းသေဘာရွိသည္ ၿဖစ္ပါလ်က္ ထိုညစ္ညဴးၿခင္း သေဘာကိုသာလွ်င္ ရွာဘိသနည္း။ ငါသည္ ဇာတိမရွိရာ၊ မအို၊ မနာ၊ မေသရာ ၿမတ္ေသာနိဗၺာန္ကို ရွာအံ့ဟူ၍ အၾကံၿဖစ္၏။" (မဇၩိမနိကာယ္၊ အရိယပရိေယသနသုတ္)
အခ်ိဳ႕ေသာ သုတၱန္ေဒသနာမ်ား၌မူ အိုၿခင္း၊နာၿခင္း၊ ေသၿခင္းကို ဆင္ၿခင္သံုးသပ္ေၾကာင္းပင္ မလာဘဲ လူ႕ေဘာင္ကိုၿငီးေငြ႕၍ ေတာထြက္ေၾကာင္းဗုဒၶကိုယ္တိုင္မိန္႕ၾကားေသာစကားလာ၏။ ေအာက္ပါစကားသည္ မ်ားစြာေသာ သုတၱန္တို႕၌ေတြ႕ရေသာ ဗုဒၶစကားၿဖစ္၏။
"ရဟန္းတို႕၊ ငါ့အား ဤသို႕အၾကံၿဖစ္၏။ အိမ္ရာေထာင္ေသာ လူတို႕ေဘာင္၌ ေနရၿခင္းသည္ က်ဥ္းေၿမာင္းက်ပ္တည္း၏။ၿမဴမႈန္ထူေသာ ခရီးႏွင့္တူ၏။အိမ္၌ေနေသာ သူသည္ စင္စစ္ ၿမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္ရန္မလြယ္ေခ်။ ငါသည္ ဆံမုတ္ဆိတ္ကုိ ပယ္ၿပီးေသာ္ ဖန္ရည္စြန္းေသာ အဝတ္ကို ဝတ္ရံု၍ ရဟန္းၿပဳရမူေကာင္းေလစြတကားဟု အၾကံၿဖစ္၏။" (မဇၩိမနိကာယ္၊ မဟာသစၥကသုတ္ႏွင့္ အၿခားသုတ္မ်ား)
ထိုေခတ္ကအိႏိၵယၿပည္၌ ေတာထြက္၍ရဟန္းၿပဳၿခင္းသည္ ေရွးပေဝသဏီကစ၍ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတို႕ လိုက္နာေသာလမ္းစဥ္ၿဖစ္၏။မိဘမ်ားကသေဘာမတူဘဲတားၿမစ္ထားပါလ်က္ ေတာထြက္ေသာသူမ်ားအေၾကာင္း အဌကထာမ်ား၌ ေဖာ္ၿပထား၏။ ဘုရားအေလာင္းသိဒၶတၳသည္ ထိုသို႕ေသာ ပုိဂၢိဳလ္တစ္ဦးၿဖစ္ေၾကာင္း ပိဋကတ္၌လာ၏။
မဇၩိမနိကာယ္၊ အရိယပရိေယနသုတ္၊ အဟာသစၥကသုတ္ ႏွင္. အၿခားသုတ္မ်ားတြင္ ဗုဒၶကိုယ္တုိင္က "ငါသည္ မည္းနက္ေသာ ဆံပင္ရွိ၍ ငယ္ရြယ္ပ်ိဳမ်စ္ေသာပထမအရြယ္၌ အမိအဖတို.သည္ သေဘာမတူသၿဖင့္မ်က္ရည္ရႊဲစို ငိုယိုေနၾကစဥ္ ဆံမုတ္ဆိတ္ကုိပယ္၍ ဖန္ရည္ဆိုးေသာ အဝတ္ကို ဝတ္ၿပီးလ်င္ လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႕ ကူေၿပာင္းခဲ့ေပသည္" ဟုမိန္႕ၾကားေတာ္မူ ေၾကာင္းၿပဆိုထား၏။ ဒီဃနိကာယ္ေသာဏဒႏၱသုတ္ႏွင့္ ကူဋဒႏၱသုတ္မ်ား၌လည္း ၿဗာဟၼဏ ဆရာႏွစ္ဦးက ရဟန္းေဂါတမသည္ ငယ္စဥ္ကမိဘတို႕သေဘာမတူသၿဖင့္ ငိုယိုေနၾကစဥ္ ရဟန္းၿပဳခဲ့သည္ဟု ေၿပာဆိုၾကေၾကာင္း ေဖာ္ၿပထား၏။
မည္သို႕ၿဖစ္ေစ အထက္ကၿပဆိုခဲ့ေသာ ဗုဒၶဝင္ႏွင့္ ပိဋကတ္ ကြဲလြဲဆန္႕က်င္မႈမ်ားမွာ ဗုဒၶ၏တရားမ်ားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶဓမၼ ေလ့လာသူတုိ႕အဖို႕ အေရးမၾကီးလွေခ်။ အေရးၾကီးသည္ကား ဗုဒၶသည္ မည္သို႕ေသာ ပညာရွိပုဂၢိဳလ္ သူၿမတ္ၿဖစ္ေၾကာင္း နားလည္သိရွိရန္ၿဖစ္၏။ ဗုဒၶသည္ လူ႕ဘဝ၊ လူ.ေလာက ၿပႆနာ မ်ားကို မည္သို႕ ရႈၿမင္သံုးသပ္သည္။ လူတို႕၏ ေရွးအစဥ္အလာ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားအေပၚ မည္သို႕ဆံုးမသည္ စသည္တို႕မွာ ဗုဒၶဓမၼ ေလ့လာရာ၌ က်ြႏ္ုပ္တို႕ သိရွိရန္မုခ်လိုအပ္ေသာ အခ်က္မ်ားၿဖစ္၏။ ဗုဒၶအေၾကာင္း ပါဠိေတာ္မ်ားကို မွီၿငမ္းၿပဳ၍ ဤအခ်က္မ်ားကို တတ္ႏိုင္သမွ် စံုစံုေစ့ေစ့ ေဖာ္ၿပပါအံ့။
(ခ) ဗုဒၶ၏ထူးၿခားခ်က္မ်ား
ဗုဒၶသည္ မိုးရာသီ၌ နားေန၍ အၿခားအခါကာလမ်ားတြင္ တစ္ေနရာမွ တစ္ေနရာသို႕ ခရီးလွည့္လည္ၿပီးလ်င္ တရားေဟာေတာ္မူေလ့ရွိ၏။ တစ္ခါတစ္ရံ၌မူ သာဝတၱိ၊ ေဝသာလီ စေသာ ၿမိဳ.ၾကီးမ်ား၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူ၏။ မဇၩိမနိကာယ္ အရိယပရိေယသန သုတ္၏ နိဒါန္း၌ ဗုဒၶသည္ သာဝတၱိၿမိဳ.၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူ၏။ မဇၩိမနိကာယ္ အရိယပရိေယသန သုတ္၏ နိဒါန္း၌ ဗုဒၶသည္ သာဝတၱိၿမိဳ႕၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူစဥ္ တစ္ေန႕တာ မည္သို႕ ကုန္လြန္ေစပံုကို ေဖာ္ၿပထား၏။
တစ္ေန႕ေသာ နံနက္ေစာေစာ၌ ဗုဒၶသည္ သင္းပိုင္ကို ၿပင္ဝတ္၍ သပိတ္သကၤန္းကို ယူၿပီးလ်င္ ၿမိဳ႕တြင္းသို႕ ဆြမ္းအလို႕ငွာ ၾကြသြား၏။ ထိုအခါ ရဟန္းတို.သည္ အရွင္အာနႏၵာအား ဘုရားရွင္၏ တရားစကားကို မိမိတုိ႕ မၾကားနာရသည္မွာ ၾကာလွၿပီၿဖစ္၍ ၾကားနာလိုေၾကာင္း ေလ်ွာက္ၾက၏။ အရွင္အာနႏၵာက ရဟန္းတို႕အား ဓမိၼက ပုဏၰား၏ ေက်ာင္းသခၤမ္းသို႕သြား၍ ေနၾကရန္ေၿပာ၏။ ရဟန္းတို႕သည္ ထိုေက်ာင္းသို႕ သြားၾက၏။ ဗုဒၶသည္ ဆြမ္းစားၿပီးလ်င္ အရွင္အာနႏၵာကိုေခၚ၍ ပုဗၺာရုံေက်ာင္းသို႕ ၾကြသြားေတာ္မူ၏။ ထိုေက်ာင္း၌ တစ္ေနကုန္ ေနေတာ္မူၿပီးလ်င္အရွင္အာနႏၵာႏွင့္အတူ ေရခ်ိဳးဆိပ္သို႕ၾကြသြား၍ ေရသပၸာယ္ေတာ္မူ၏။ ေရသပၸာယ္ၿပီးေသာအခါ အရွင္အာနႏၵာက ဘုရားရွင္အား ဓမိၼကပုဏၰား၏ေက်ာင္းသို႕ ၾကြေတာ္မူရန္ ပန္ၾကား၏။ ဗုဒၶသည္ ထိုေက်ာင္းသုိ႕ ၾကြသြား၏။
ရဟန္းတို႕သည္ တရားစကားၿဖင့္ စည္းေဝးေနၾက၏။ ဗုဒၶသည္ တံခါးမုခ္အၿပင္ ဘက္၌ရပ္လ်က္ စကားအဆံုးကို ဆိုင္းငံ့ေနေတာ္မူ၏။စကားဆံုးလတ္ေသာ္ ေခ်ာင္းဟန္႕၍ တံခါးရြက္ကို ေခါက္၏။ ရဟန္းတို႕ကတံခါးကိုဖြင့္၍ဗုဒၶသည္ခင္းထားအပ္ေသာေနရာ၌ထိုင္ၿပီးလ်င္"ရဟန္းတို႕၊ယခုၾကြလာေသာအခါအဘယ္စကားၿဖင့္သင္တို႕စည္းေဝး၍ ေဟာေၿပာေနၾကကုန္သနည္းဟု ေလ်ွာက္ၾကေသာ္ ဗုဒၶသည္မိမိ ဘုရားမၿဖစ္မီက ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရပံုမ်ားကို ေၿပာၿပလို၍ အရိယပရိေယတနသုတ္ကို ေဟာေတာ္မူ၏။
ထိုတရားပြဲမ်ား၌ တခါတစ္ရံ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ ေနရာမွထ၍ လက္အုပ္ခ်ီကာ ဗုဒၶအား အခြင့္ပန္ၾကားၿပီးသည့္ေနာက္ မိမိသိလိုေသာအခ်က္ကို ေမးေလွ်ာက္ေလ့ရွိ၏။ တရားပြဲမ်ားသည္ အေတာ္ညဥ္႔နက္မွၿပီးဆံုး၏။ဘုရားရွင္ပင္ပန္းေညာင္းညာေသာအခါအရွင္အာနႏၵာ၊အရွင္သာရိပုတၱရာစေသာ တပည့္မေထရ္ၾကီးမ်ားက ဆက္လက္၍ ေဟာေၿပာၾက၏။
ဗုဒၶႏွင့္ ရဟန္းသံဃာတို႕၏ စည္းေဝးပြဲမ်ားသည္ အလြန္တိတ္ဆိတ္ေသာ စည္းေဝးပြဲမ်ားၿဖစ္၏။ သာမညဖလသုတ္၌အဇာတသတ္မင္းသည္ ဘုရားရွင္ကို ဖူးေၿမွာ္ရန္ ဆရာဇီဝကႏွင့္အတူ ေက်ာင္းေတာ္သုိ႕ သြား၏။ အခ်ိန္ကား ညခ်မ္းအခ်ိန္ၿဖစ္၏။ ဘုရင္သည္ ေက်ာင္းအနီးသို႕ ခ်ဥ္းကပ္မိေသာအခါ ၾကက္သီးေမြးညင္းထ၍ ထိတ္လန္႕သြား၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုအခ်ိန္၌ ဗုဒၶသည္ ရဟန္းသံဃာ ၁၅၀၀ ႏွင့္အတူ ေက်ာင္းတိုက္ထဲ၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူေသာ္လည္း ေခ်ာင္းဆိုးသံ ေခ်သံ တစ္ခ်က္မွ်မၾကားရဘဲအလြန္တိတ္ဆိတ္ေနေသာေၾကာင့္ၿဖစ္၏။ဇီဝကကအားေပးႏွစ္သိမ့္မွအဇာတသက္မင္းသည္ ေၾကာက္စိတ္ေၿပ၍ ေက်ာင္းထဲသုိ႕ဝင္ၿပီးေနာက္ ဗုဒၶကို ဖူေၿမာ္ေလသည္။
ဗုဒၶသည္တိတ္ဆိတ္မႈကိုႏွစ္သက္၏။တစ္ခါတစ္ရံဆြမ္းစားၿပီးလ်ွင္ေတာထဲသုိ႕ၾကြသြား၍သစ္ပင္မ်ားေအာက္၌ ေနေတာ္မူေလ့ရွိ၏။ ရဟန္းတို႕အား စကားေၿပာလ်င္ တရားစကားကိုသာေၿပာရန္၊ သို႕မဟုတ္ ဆိတ္ဆိတ္ေနရန္ မၾကာခဏသတိေပး၏။တစ္ခါေသာ္ဗုဒၶကိုဖူးေၿမာ္ရန္ေရာက္လာၾကေသာရဟန္းတို႕သည္အခ်င္းခ်င္း ေအာ္ဟစ္ေၿပာဆို၍ ဆူညံလွသၿဖင့္ေက်ာင္းမွႏွင္ထုတ္ခံၾကရ၏(မဇၩိမနိကာယ္၊စတုမသုတ္)။တိတ္ဆိတ္မႈကို ဗုဒၶႏွစ္သက္ေၾကာင္း လူအမ်ားသိၾက၏။ ပရိဗုိဇ္တို႕သည္ ဆူညံစြာ စကားေၿပာေနၾကစဥ္ အေဝးမွလာေသာ ဗုဒၶဝါဒီတစ္ဦးကို ၿမင္ေသာ္ အခ်င္းတုိ႕အသံမၿပဳၾကကုန္လင့္၊ ဗုဒၶ၏တပည့္သည္ လာေန၏။ သူတို႕သည္ တိတ္ဆိတ္မႈကို ႏွစ္သက္၏ ဟု အခ်င္းခ်င္း သတိေပး၍ ဆိတ္ဆိတ္ေနၾက၏။(အဂၤုတၱရ-ကိံဒိဌိကသုတ္)
ဗုဒၶ၏ ရုပ္သြင္ၿပင္ လကၡဏာကို ယခုေခတ္ လူတို႕စိတ္ကူၿဖင့္ ခန္႕မွန္းၾကည့္ရန္ခဲယဥ္း၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေရွးအက်ဆံုး ဗုဒၶရုပ္ဆင္းတုေတာ္မ်ားသည္ ဂရိ(ေခါမ) လက္ရာမ်ားကို အေၿခၿပဳထား၍ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ၿပဳၿပီးသည္.ေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း အေတာ္ၾကာသည့္တုိင္ေအာင္ ဗုဒၶရုပ္တုမ်ားကို ထုလုပ္ကိုးကြယ္ေသာ အေလ့အထမရွိေခ်။ အဂၤလိပ္ ပညာရွင္ ဆာခ်ား(စ) အဲလိေယာ့ ၏ ထင္ၿမင္ခ်က္ကို ေဖာ္ၿပရမည္ဆိုေသာ္ "သူေတာ္သူၿမတ္အသြင္ ၿပထားေသာ ဗုဒၶရုပ္တုမ်ား ကို ၾကည့္ၿခင္းအားၿဖင့္ ဗုဒၶ၏ ရုပ္လကၡဏာသြင္ၿပင္ကို အမွန္အတိုင္း စိတ္ထဲ၌ ၿမင္လာႏုိင္လိမ့္မည္ဟု က်ြႏ္ုပ္ မထင္ပါ။ အိႏိၵယၿပည္ဆားနတ္အရပ္၌ ေတြ႕ရေသာ လုလင္ပ်ိဳအသြင္ ထုလုပ္ထားသည့္ ဗုဒၶရုပ္တုမ်ားသည္ သာလ်ွင္ ဗုဒၶ၏ နဂိုဥပဓိရုပ္ကို အေတာ္အတန္ မွန္ကန္စြာ ေဖာ္ၿပထားသည္ဟု က်ြန္ပ္ထင္ပါသည္။ ထိုရုပ္တုမ်ားသည္ ေဂါတမဗုဒၶ၏ ရုပ္အဂၤါလကၡဏာမ်ားကို တိက်မွန္ကန္စြာ ေဖာ္ၿပထားသည္ဟု မဆိုႏုိင္ေစကာမူ သန္မာေတာင့္တင္းေသာ ကိုယ္လံုးကိုယ္ေပါက္ႏွင့္ အာဇာနည္စိတ္ဓာတ္ရွိေသာ နိေပါမင္းသားပ်ိဳ၏ ရုပ္လကၡဏာ ေပၚထင္လ်က္ရွိပါသည္။ ေဂါတမသည္ ဗုဒၶ၊ သို႕မဟုတ္ စၾကဝေတးမင္းၿဖစ္ရန္ ဇာတာပါသည္ဆိုေသာ စကားမွာ ယုတၱိရွိ၏။" (Sir Charles Eliot: Hindduism & Buddhism- Vol.I, pp.171)
ဗုဒၶသည္က်န္းမာေတာင့္တင္းေသာပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္ေၾကာင္းပိဋကတ္စာေပ၌ထင္ရွား၏။ဘုရားမၿဖစ္မီက ေၿခာက္ႏွစ္တိုင္တိုင္ ၿပင္းထန္ေသာအက်င့္ကိုဆင္းရဲၿငိဳၿငင္စြာက်င့္ႏုိင္ခဲၿခင္း၊အသက္၈၀ထိတစ္ေနရာမွတစ္ေနရာသို႕ ေၿခလ်င္ခရီးလွည့္လည္၍ တရားေဟာေၿပာၿခင္း၊ အိုမင္းေသာအရြယ္၌ ေရာဂါေဝဒနာ အၿပင္းအထန္ခံစားၿပီးသည့္ေနာက္၌ပင္ မိုင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဝးေသာ ကုသိနာရံုသို႕ ေၿခလ်င္ခရီးၾကြသြားၿခင္း စသည္တို႕ကို ေထာက္ဆ၍ ဗုဒၶသည္ ကိုယ္ခႏၶာ အထူးၾကံ့ခိုင္ ေတာင့္တင္းေၾကာင္းယံုမွားဖြယ္မရွိေခ်။
ထိုမွ် ထူးထူးၿခားၿခား ကိုယ္လက္က်န္းမာေတာင့္တင္းမႈသည္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ၿဖစ္၏။ ဗုဒၶသည္ အစားအေသာက္၌ မယုတ္မလြန္ ၿခိဳးၿခံ၏။ " ရဟန္းတို႕၊ ငါသည္ ညစာမစားရေသာေၾကာင့္ က်န္းမာ၍ အနာေရာဂါကင္း၏။ကိုယ္လက္ၾကံ့ခုိင္၍ခ်မ္းသာစြာေနရ၏"မဇၩိမနိကာယ္၊ကိဋာဂီရိသုတ္)။ ေလာက၌က်န္းမာ၍ အသက္ရွည္ေသာသူတို႕သည္ အမ်ားအားၿဖင့္ ဘဝရည္ရြယ္ခ်က္ တစ္ခုခုရွိ၍ မနားမေန အလုပ္လုပ္ ေသာသူမ်ား ၿဖစ္၏။
ဗုဒၶသည္ လူသတၱဝါတို႕ကို သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲမွ ကယ္ခ်ြတ္ရန္ ရည္ရြယ္၍ ပရိနိဗၺာန္ၿပဳခါနီးေသာ အခါ၌ပင္ သုဘဒၵါရဟန္းအား ေဟာေၿပာဆံုးမေတာ္မူခဲ.ေသးသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ဗုဒၶအား အထူးက်န္းမာ အသက္ရွည္ေစေသာ အဓိကအေၾကာင္းတရားမွာ ကိေလသာမီးအားလံုး ၿငိမ္းသတ္ၿပီး၍ ထာဝရ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈၿဖစ္၏။ တစ္ခါေသာ္ ဗုဒၶသည္ အာဠဝီၿပည္ ႏြားတို.သြားရာၿဖစ္ေသာ လမ္းနံေဘးရွိ ရင္းတိုက္ေတာအတြင္း သစ္ရြက္အခင္း၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူ၏။ ဟတၳာအာဠဝက မင္းသားသည္ လွည္.လွည္သြားလာရင္း ဗုဒၶကိုၿမင္ေလေသာ္ အနီးသို႕ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလ်င္ "ၿမတ္စြာဘုရား၊ အရွင္ဘုရားသည္ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ေတာ္ မူရပါ၏ေလာ" ဟုေမးေလ်ွာက္၏။ ဗုဒၶက " မင္းသား၊ ငါသည္ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္ရေပသည္ "ဟု ၿပန္ေၿပာ၏၊
ထိုအခါ မင္းသားသည္ မ်ားစြာအံ့ဩ၍ "အရွင္ဘုရား၊ ယခုအခ်ိန္အခါသည္ ေဆာင္းဥတုၿဖစ္၍ အလြန္ေအးခ်မ္းလွပါ၏။ ေၿမသည္ ႏြားခြာရာတို႕ၿဖင့္ ၾကမ္းတမ္းလွပါ၏။ သစ္ရြက္အခင္းသည္ ပါးလြန္းလွပါ၏။သစ္ပင္မွသစ္ရြက္တို႕သည္က်ဲရဲရဲရွိၾကပါကုန္၏။အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွ ေအးၿမေသာ ေလတိုက္ခတ္ေန၍ ဆီးႏွင္းတို႕ တဖြဲဖြဲက်လ်က္ရွိပါ၏။သို႕ၿဖစ္ပါလ်က္ ငါသည္ ခ်မ္းသာစြာအိပ္ရသည္ ဟု အရွင္ဘုရား မိန္႕ေတာ္မူဘိ၏" ဟုေလ်ွာက္၏။ ထိုအခါ ဗုဒၶက ေလာက၌ ကာမဂုဏ္ ခံစား၍ ႏူးညံ.ေသာေနရာ၌ အိပ္ရေသာ္လည္း ကိေလသာမီး ေတာက္ေလာင္ေနေသာသူသည္ ခ်မ္းသာစြာအိပ္ရမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ မိမိမွာ ကိေလသာ ရာဂမီး ပယ္သက္ၿပီးၿပီၿဖစ္၍ မည္သည့္ေနရာမ်ိဳး၌မဆို ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ရေၾကာင္း မိန္႕ေတာ္မူေလသည္။ (အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ တိကဒဟတၳာဠဝကသုတ္)
ဗုဒၶ၏ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈသည္ ရုပ္လကၡဏာ အဆင္းသဏၭာန္၌ အၿမဲထင္ဟပ္ေပၚလြင္ေနမည္ၿဖစ္၏။ သုိ႕ၿဖစ္၍ ဗုဒၶကို ပထမအၾကိမ္ ေတြ႕ၿမင္ရေသာ ဥပကတကၠတြန္းက "ငါ့ရွင္ ၊ သင္သည္ မည္သူၿဖစ္သနည္း၊ သင္၏ ဣေၿႏၵတို႕သည္ ၾကည္လင္လွ၏။ အေရးအဆင္းသည္ စင္ၾကယ္၍ ၿပိဳးၿပိဳးၿပက္ၿပက္ရွိ၏" ဟု ဆို၏။ ဗုဒၶကို ေဆးေဖာ္ေၾကာဖက္ မလုပ္ဘဲေနရန္ ဆံုးၿဖတ္ထားေသာ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးသည္ ဗုဒၶကို ၿမင္ရုံႏွင့္ပင္ မိမိတို႕၏ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ကို ေမ့ေလ်ာ့၍ ခရီးဦးၾကိဳၿပဳၾက၏။
ဗုဒၶ၏ တင့္တယ္ခံညားေသာ ဥပဓိရုပ္ေၾကာင့္ တစ္ၾကိမ္ၿမင္ကာမ်ွႏွင့္ ၾကည္ညိဳေသာသူမ်ား ရွိသည့္နည္းတူ ဗုဒၶ၏ သီလဂုဏ္၊ သမာဓိဂုဏ္ သတင္းကို ၾကားကာမ်ွႏွင့္ ၾကည္ညိဳေသာသူမ်ားမွာလည္း မနည္းလွေခ်။ေပါကၡရႆတီ,ေသာဏဒႏၱစေသာအလြန္ဇာတ္ၾကီး၊မာနၾကီးသည့္ၿဗဟၼာဏေခါင္းေဆာင္တုိသည္ပင္ ဗုဒၶ၏ ဂုဏ္သတင္းကို ၾကားရုံမ်ွႏွင့္ သြားေရာက္ဖူးေတြ႕လိုေသာ ဆႏၵၿဖစ္ေပၚလာၾက၏။ ပါဠိပိဋကတ္၌ ဗုဒၶအား အထူးလိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ၾကည္ညိဳေသာ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးမွာ ၿဗဟၼာယုအမည္ရွိ ဇာတ္ၾကီး ၿဗဟၼာဏတစ္ဦးႏွင့္ ပေသနဒီေကာသလမင္းတို႕ ၿဖစ္၏။သူတို႕သည္ ဗုဒၶ အထံသုိ႕လာ၍ ဖူးေၿမာ္ေသာအခါ၌ ဗုဒၶ၏ ေၿခတို႕ကို လက္ၿဖင့္ဆုပ္နယ္ပြတ္သပ္၍ ပါးစပ္ၿဖင့္အထပ္ထပ္ နမ္းရႈပ္ၾကေလသည္။ (မဇၩိမနိကာယ္၊ ၿဗဟၼာယုသုတ္ႏွင့္ ဓမၼေစတိယသုတ္)
ေကာသလမင္းသည္ ဓမၼေစတိယသုတ္၌ ဗုဒၶကို လူတို႕မည္မ်ွၾကည္ညိဳေလးစားေၾကာငး္ ေလ်ွာက္ၾကား၏။ ဗုဒၶ၏ တရားပြဲ၌ တရားနာပရိတ္သက္မွာ ဗုဒၶကို အလြန္ေလးစား၍ တိတ္ဆိတ္စြာ တရားနာၾကေသာေၾကာင့္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ ေခ်ာင္းဟန္႕သံ၊ တံေတြးေထြးသံကို ဘယ္အခါမ်ွ မၾကားရပါ။ တစ္ခါေသာ္ မိမိသည္ မွဴးမတ္ဗုိလ္ပါမ်ားႏွင့္ခရီးထြက္သြား၍ညစခန္းခ်ေသာအခါဣသိဒတၱႏွင့္ပုရာဏအမည္ရွိအမတ္ၾကီးႏွစ္ဦးသည္ မိမိတို႕၏အရွင္သခင္ဘုရင္ရွိရာဘက္သို႕ေၿခၿပဳ၍ဗုဒၶရွိရာအရပ္ကိုကားေခါင္းၿပဳလ်က္အိပ္ၾကပါသည္ဟု ေလ်ွာက္ထား၏။
ပရိဗုိဇ္္တစ္ဦးကလည္း ရဟန္းေဂါတမသည္ အရာမက မ်ားစြာေသာ ပရိသတ္အားတရားေဟာေနစဥ္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာသူမ်ွ ေခ်ဆတ္ၿခင္း၊ ေခ်ာင္းဟန္႕ၿခင္း မၿပဳဘဲ ရိုေသစြာ တရားၾကားနာၾကပါသည္။ သိကၡာခ်၍ လူထြက္ေသာ တပည့္တို႕သည္ ရဟန္းေဂါတမ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကိုသာလ်ွင္ ဆိုေလ့ရွိပါသည္။ သူတစ္ပါးကို မကဲ့ရဲ႕ဘဲ မိမိတို႕ကိုယ္ကိုသာ ကဲ့ရဲ႕ၾကပါသည္ဆို၏။(မဇၩိမနိကာယ၊ မဟာသကုလုဒါယီသုတ္)
ဤသို႕မ်ားစြာေသာလူတို.၏ ၾကည္ညိဳေလးစားၿခင္း ခံရေသာ္လည္း ဗုဒၶသည္ မိမိအား လြန္လြန္ကဲကဲ ပုဂၢိဳလ္စြဲ ၾကည္ညိဳမႈကို လံုးဝမလိုလားေခ်။ မိမိအား အလြန္အမင္း ၾကည္ညိဳေသာ ဝကၠလိရဟန္းအား မိန္.ၾကားခ်က္သည္ရွင္းလင္းၿပတ္သား၏။"ဝကၠလိ၊ဤအပုပ္ေကာင္ကိုဖူးၿမင္ၿခင္းၿဖင့္အဘယ္အက်ိဳးရွိမည္နည္း။ ဝကၠလိ၊ တရားကိုၿမင္ေသာသူသည္ ငါဘုရားကို ၿမင္သည္မည္၏။" (သံယုတၱနိကာယ္၊ ခႏၵသံယုတ္-ဝကၠလိသုတ္)
စင္စစ္ဗုဒၶသည္ ကမာၻသမိုင္း၌ အာဏာရွင္၊ ႏိုင္ငံေရး ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား အားေပးေလ့ရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္ကိုးကြယ္မႈကို အတိအလင္း ဆန္႕က်င္ေသာ ေရွးဦးပထမ ပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္သည္ဆိုကမွားမည္မဟုတ္ေခ်။ ဤအေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ဗုဒၶမိန္႕ၾကားခ်က္မ်ားကို ေရွ႕၌ၿပဆိုပါအံ့။
ဗုဒၶသည္ မိမိအား အလြန္အမင္း ခ်ီးက်ဴးပူေဇာ္မႈကိုလည္း မႏွစ္သက္ေခ်။ တစ္ခါေသာ္ ေဗာဓိမင္းသားသည္ ဗုဒၶအား၊ နန္းေတာ္သို႕ ဆြမ္းစားရန္ ပင့္ဖိတ္၍ ဗုဒၶၾကြလာမည့္လမ္း၌ အဖိုးတန္ ကမၺလာပုဆိုးၿဖဴကို ခင္းထား၏။ ဗုဒၶသည္ ၾကြလာ၍ ပုဆိုးၿဖဴခင္းထားသည္ကို ၿမင္ေသာ္ ေရွ႕ဆက္မသြားဘဲ ရပ္တန္႕၍ေန၏။ မင္းသားက ပုဆိုးၿဖဴအခင္းအားလံုးကို ရုပ္သိမ္းၿပီးေသာအခါမွ နန္းတြင္းသို႕ ဝင္ေတာ္မူ၏။ (မဇၩိမ နိကာယ္၊ ေဗာဓိရာဇကုမာရသုတ္)
လူအမ်ား၏ ခ်ီးက်ဴးပူေဇာ္ၿခင္း ခံရေသာ္လည္း တစ္ခါတစ္ရံ ဗုဒၶသည္ မိမိကုိယ္ကုိ ႏွိမ့္ခ်၍ ေၿပာေလ့ရွိ၏။ ပရဗုိဇ္တစ္ဦးက ဗုဒၶသည္ အစစအရာရာ၌ ၿခိဳးၿခံစြာက်င့္ႏိုင္ပါေပသည္ဟု ခ်ီးက်ဴး၏။ ထိုအခါ ဗုဒၶက မိမိ၏ၿခိဳ႕ၿခံစြာက်င့္မႈမွာအခိ်ဳ႕ေသာတပည့္ရဟန္းတို႕ကမိမိထက္သာလြန္၍ၿခိဳးၿခံစြာ ေနထိုင္စားေသာက္ၾကပါသည္ဟု မိန္႕ၾကား၏(မဇၩိမနိကာယ္၊မဟာသကုလဒါယီသုတ္)။တစ္ေန႕သာ ညေနခ်မ္း၌ ဗုဒၶသည္ ရဟန္းမ်ားႏွင့္အတူ ထိုင္လ်က္ရွိစဥ္"ရဟန္းတို႕၊သင္တို႕သည္အကယ္၍ငါ၌ကိုယ္ႏွင့္ႏႈတ္စပ္ေသာအၿပစ္တစ္စံုတစ္ရာ ေတြ႕ၿမင္ပါက ငါ့အား ေလ်ွာက္ထားၾကကုန္ေလာ" ဟုမိန္႕ေတာ္မူ၏။ (သဂါထာဝဂၢသံယုတ္ ၊ ဝဂီသသုတ္)
ပိဋကတ္စာေပ၌ ဗုဒၵ၏ စိတ္သေဘာထား ၿမင့္ၿမတ္မႈ၊ သနားၾကင္နာမႈ႕၊ ေထာက္ထားစာနာမႈ႕စေသာ ဂုဏ္မ်ားကို အထူးေပၚလြင္ထင္ရွားေစေသာ ပါဠိေတာ္မွာ ဒီဃနိကာယ္မွ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ၿဖစ္၏။ ဤေနရာ၌ ဗုဒၶ၏ စိတ္ဓာတ္ၿမင့္ၿမတ္မႈ ထင္ဟပ္ေနေသာ ေနာက္ဆံုးမိန္႕ၾကားခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ၿပပါအံ့။ ဗုဒၶသည္ ေရႊပန္းထိမ္သား စုႏၵ၏ ဝက္သားဆြမ္းကို ဘုဥ္းေပးၿပီးေနာက္ ဝမ္းေသြးသြန္ ေရာဂါ အၿပင္းအထန္ ခံစားရ၏။သုိ႕ရာတြင္စုႏၵအားစိတ္မေကာင္းမၿဖစ္ေစလိုေသာေၾကာင့္ဘုရားရွင္ေနာက္ဆံုးဘုဥ္းေပးေသာဆြမ္းသည္ အၿခားဆြမ္းတို႕ထက္အက်ိဳးအာနိသင္ၾကီးမားသည္ဟူဘုရားရွင္၏မ်က္ေမွာက္မွၾကားလုိက္ရေၾကာင္း ေၿပာၿပ၍ စုႏၵ၏ ႏွလံုးမသာၿခင္းကို ေၿဖေဖ်ာက္ရန္ အရွင္အာနႏၵာအား မွာၾကားေတာ္မူခဲ့၏။
အရွင္အာနႏၵာက ဗုဒၶသည္ ပရိနိဗၺာန္ မစံဝင္မီ တပည့္သံဃာတို႕အတြက္ တစ္စံုတစ္ရာ မွာၾကားေတာ္မူခဲ့လိမ့္မည္ဟုမိမိယံုၾကည္ပါေၾကာင္းေလ်ွာက္ထား၏။ထိုအခါဗုဒၶမိန္႕ၾကားေသာစကားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းၿဖစ္၏။
" အာနႏၵာ၊ ငါဘုရားအား သင္တုိ႕ အဘယ္ေၾကာင့္ ဤမွ်ေလာက္ ေတာင့္တေနဘိသနည္း။ ငါသည္ တရားဓမၼကိုအၾကြင္းမဲ့ ေဟာၾကားခဲ့ေပၿပီ။သင္တို႕သည္ငါ၏ ေနာက္လိုက္ၿဖစ္သည္၊ငါသည္သင္တို႕၏ ေခါင္းေဆာင္ၿဖစ္သည္ဟု ငါမယူဆခဲ့ေခ်။အာနႏၵာ၊ငါသည္ အိုမင္း၍ ဘဝခရီး၏ အဆံုးပိုင္းသို႕ ေရာက္ရွိေနေပၿပီ။ ထို႕ေၾကာင့္ သင္တို႕သည္ မိမိကုိယ္ကိုသာ မွီခိုကိုးကြယ္၍ ေနၾကကုန္ေလာ။ တရားမွတစ္ပါး မွီခိုကိုးကြယ္ရာ မရွိဘဲ တရားသာလ်င္ မွီခိုကိုးကြယ္ရာ ရွိသည္ၿဖစ္၍ ေနၾကကုန္ေလာ"
တစ္ေနရာ၌ အရွင္သာရိပုတၱရာက သဗၺညဳတဥာဏ္အရာ၌ ၿမတ္စြာဘုရားထက္ သာလြန္၍သိေသာ သမဏၿဗာဟၼာဏသည္ေရွးကမရွိခဲ့၊ေနာင္ရွိမည္လည္းမဟုတ္၊ယခုလည္းမရွိဟုက်ြႏု္ပ္ယံုၾကည္ပါသည္ဟု ေလ်ွာက္၏။ ထိုအခါ ဗုဒၶက " သာရိပုတၱရာ၊ သင္သည္ ပြင့္ၿပီး ပြင့္ဆဲပြင့္လတၱံ႕ေသာ ဘုရားရွင္တုိ႕၏ စိတ္ကို သင္၏ ဥာဏ္ၿဖင့္ခြဲၿခားမသိပါဘဲလ်က္ အဘယ္ေၾကာင့္ ဤသုိ႕ ၾကီးက်ယ္ခံ့ညားလွေသာ၊ တိက်ေသာ စကားကို ဆိုဘိသနည္း" ဟု မိန္႕ေတာ္မူ၏။
ထို႕ေနာက္ ကုသိနာရုံဥယ်ာဥ္၌ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ခါနီးတြင္ နတ္ၿဗဟၼာတို႕သည္ ဤသို႕ပူေဇာ္ကာမွ်ၿဖင့္ ငါဘုရားအားၿမတ္ႏိုးသည္မမည္ေသး။အၾကင္ဥပါသကာဥပသကာမတို႕သည္လည္းေကာင္း၊ရဟန္းေယာက္်ား၊ ရဟန္းမိန္းမတို႕သည္ လည္းေကာင္း ငါေဟာၾကားအပ္ေသာ တရားႏွင့္အညီ က်င့္ၾကံေနထိုင္၏။ ထိုသူတို႕သည္သာလ်ွင္ငါဘုရားကိုခ်စ္ၾကည္ၿမတ္ႏိုးရွိခိုးပူေဇာ္ၾကသည္မည္၏"ဟုမိန္႕ေတာ္မူ၏။အရွင္အာနႏၵာက"အရွင္ဘုရား၊ကိုယ္ေတာ္ၿမတ္နိဗၺာန္လားခဲ့ေသာ္အေလာင္းေတာ္ အား က်ြႏု္ပ္တုိ႕ ၿပဳဖြယ္ကိစၥကို အဘယ္သို႕ၿပဳရပါအံ့နည္း" ဟုေမးေလ်ွာက္၏။ ထိုအခါ၌ ဗုဒၶက " အာနႏၵာ၊ ငါဘုရား၏အေလာင္းေတာ္ကိုမီးပူေဇာ္ၿခင္းစသည္တို႕၌သင္တို႕အေၾကာင့္ၾကကုန္လင့္။မိမိ၏အစီးအပြားၿဖစ္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္ရၿခင္းငွာ သာ မ်ားစြာ လံု႕လၿပဳၾကကုန္ေလာ့" ဟု မိန္႕ေတာ္မူ၏။
ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ခါနီး၌ ဗုဒၶသည္ အရွင္အာနႏၵာအား " အာနႏၵာ၊ ငါ၏ တပည္. ရဟန္းသံဃာတို႕သည္ ငါပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေသာအခါ ငါဘုရားမရွိၿပီ၊ ငါလြန္ၿပီဟုထင္မွတ္ၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုသို႕ မမွတ္သင့္ ငါေဟာေသာတရားသည္ ငါလြန္ေသာအခါ သင္တို႕၏ ဆရာၿဖစ္လတၱံ႕။ ထို႕ေၾကာင့္ ငါလြန္ေသာအခါ ငါရွိသည္ဟုသာ ေကာင္းစြာမွတ္၏" ဟု မိန္႕ၾကား၍ ရဟန္းတို႕အား မိမိ၏တရား၌ တစ္စံုတစ္ရာ ယုံမွားမႈ ရွိလ်ွင္ မိမိမလြန္မီွ ေမးေလ်ွာက္ၾကရန္သတိေပး၏။သို႕ရာတြင္ရဟန္းတို႕က မည္သို႕မ်ွမေမးေလွ်ာက္ၾကေခ်။ ထုိ႕ေနာက္ ဗုဒၶသည္ "သခၤါရတရားတို႕သည္ ပ်က္စီးတတ္ေသာ သေဘာရွိကုန္၏။ သင္တုိ႕သည္ မေမ့မေလ်ာ့ဘဲ က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကကုန္ေလာ့" ဟု ေနာက္ဆံုးမိန္႕ၾကားၿပီးလ်ွႈင္ ပရိနိဗၺာန္ ၿပဳေတာ္မူ၏။
ဗုဒၶ၏ ေနာက္ဆံုးဘဝ ၿဖစ္စဥ္မ်ားကို ေဖာ္ၿပေသာ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္သည္ အၿခားသုတ္မ်ားထက္ ရွည္လ်ား၍ အလြန္ထူးၿခား မွတ္သားဖြယ္ေကာင္းေသာ သုတ္ၿဖစ္၏။ ေလာက၌ နဂိုမူလက စိတ္ႏွလံုးေကာင္းရွိေသာ သူတို႕သည္ပင္ အိုမင္းေသာအရြယ္၌ က်န္းမာေရး မ်ားစြာယိုယြင္းပ်က္ၿပားမႈ မရွိေစကာမူ အမ်ားအားၿဖင့္ စိတ္ဓာတ္ယိုယြင္းဆုတ္ယုတ္လာၾက၏။ ငါစြဲၾကီးမား၍ သူတစ္ပါးအေပၚ ဆရာလုပ္လိုၿခင္း၊ သူတစ္ပါးကို အၿပစ္ၿမင္၊ အထင္အၿမင္မေသးေစလိုၿခင္း၊(အရွင္သာရိပုတၱရာအား မိန္႕ၾကားခ်က္)ပုဂၢိဳလ္ကိုးကြယ္မႈမၿဖစ္ေစလိုၿခင္းစေသာလကၡဏာမ်ားၿဖင့္ၿမင့္မားေသာအာဇာနည္စိတ္ဓာတ္ကို အထင္အရွား ၿပသေတာ္မူခဲ့ေပ သည္။
သုိ႕ၿဖစ္၍ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ ပညာရွင္တစ္ဦးက မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္မွာ ကမာၻ႔စာေပ၌ အချံ့ငားဆံုး စိတ္အားတက္ၾကြဖြယ္အေကာင္းဆံုးစာေပတစ္ခုၿဖစ္ပါေပသည္ဟုေရးသားခဲ့၏။စင္စစ္မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ ဗုဒၶသည္ ေႏွာင္းလူတို႕က လြန္ကဲေသာ သဒၶါယံုၾကည္စိတ္ၿဖင့္ဖန္တီးထားေသာ အနႏၵဘုန္းေတာ္ရွင္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲအလြန္စိတ္ဓာတ္ၿမင့္ၿမတ္၍ၾကည္ညိဳဖြယ္ေကာင္းေသာကမာၻ႔စံၿပအာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္သူၿမတ္အၿဖစ္ ေပၚလြင္ထင္ရွားလ်က္ ရွိေပသည္။